این عادات نوروزی را اصلاح کنید
متاسفانه پرخوری، مصرف هله‌هوله‌های مختلف، ریزه‌خواری و روی هم خوردن خوراکی‌های مختلف در مهمانی‌ها یا مسافرت‌های عید به یکی از بدترین عادت‌های نوروزی تبدیل شده است.
متاسفانه بیشتر ما ایرانی‌ها آن‌طور که باید از تعطیلات مختلفی مانند تعطیلات عید نوروز که در طول سال پیش‌ رو داریم، برای ارتقای سلامتمان استفاده نمی‌کنیم و گاهی این تعطیلات به جای اینکه شادی و سلامت برایمان به ارمغان بیاورند، پیک مشکلات و ناراحتی‌های مختلف می‌شوند. به همین دلیل در ادامه به چند مورد از شایع‌ترین عادت‌های اشتباهی که در تعطیلات نوروز انجام می‌شوند و راه‌های مقابله با آنها اشاره می‌کنیم...

کم‌خوابی
معمولا بیشتر خانواده‌ها ایام عید را به دید و بازدید یا مسافرت‌های کوتاه و طولانی اختصاص می‌دهند و برای اینکه از هیچ‌کدام از برنامه‌هایشان هم جا نمانند، ساعت‌های خوابشان را کم می‌کنند. خواب ناکافی علاوه بر ایجاد حس خستگی، کرختی و بی‌حوصلگی می‌تواند باعث از دست رفتن تمرکز و لذت نبردن از روزهای زیبای بهاری هم بشود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتما در طول تعطیلات و حتی در روزهایی که در سفر هستید، حداقل روزی 7 ساعت بخوابید تا روزها شاداب باشید. اگر سالمند یا کودکی هم همراه شماست، باید به خواب و استراحت کافی آنها هم اهمیت دهید تا بدقلق یا بیمار نشوند.

پرخوری و فست‌فود
متاسفانه پرخوری، مصرف هله‌هوله‌های مختلف، ریزه‌خواری و روی هم خوردن خوراکی‌های مختلف در مهمانی‌ها یا مسافرت‌های عید به یکی از بدترین عادت‌های نوروزی تبدیل شده است. از طرف دیگر، مهمانی‌های مختلف وقت کافی برای درست کردن شام و ناهار را از خانواده‌ها می‌گیرد و آنها در این روزها بیشتر به خوردن فست‌فودها و غذاهای چرب و پرکالری روی می‌آورند. این عادت می‌تواند علاوه بر بالا بردن وزن باعث ایجاد دل‌درد، اسهال یا یبوست در طول سفر، معده‌درد و حس تهوع شود. به همین دلیل توصیه می‌شود علاوه بر حفظ تعادل در مصرف خوراکی‌های مختلف، در صورت کمبود وقت به جای مصرف فست‌فودهای چرب و پرکالری،‌ یک وعده نان و پنیر و گردو، نان و ماست و گردو یا حتی املت را در برنامه غذایی‌تان داشته باشید. به هیچ عنوان هم در طول تعطیلات یا در سفر از مصرف آب سالم، میوه‌های تازه و لبنیات کم‌چرب غافل نشوید.

کم‌تحرکی
برخی از خانواده‌ها هم از آن طرف بام می‌افتند و ترجیح می‌دهند که تمام سیزده روز تعطیلات را بدون توجه به سلامت خود و امکان بالا رفتن وزنشان،‌ فقط بخورند و بخوابند. خوردن غذای سالم، خوابیدن کافی و دور هم بودن در کنار اعضای خانواده در ایام تعطیل، کار خوبی است اما بهتر است برای حفظ سلامت، روزی یکی دو ساعت به نزدیک‌ترین پارک محله بروید و با همسر و فرزندانتان در آنجا بدوید یا ورزش‌ها و بازی‌هایی مانند بدمینتون، وسطی، والیبال یا حتی پینگ‌پنگ بازی کنید.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com

مطالب پیشنهادی:
بد غذایی ها و عادات غذایی غلط در کودکان پیش دبستانی
عادات غذایی شما چه هستند؟
غذاهای مخصوص مردان
چطور،کجا و چگونه غذا بخوریم؟