درباره هورمون عشق چیزی شنیده اید؟
اکسی‌توسین در پیوند عاشقانه میان همسران و نیز در پیوند عاطفی میان مادر و نوزاد نقش دارد.
یک پژوهش جدید نشان می‌دهد هورمون «اکسی‌توسین» که به نام «هورمون عشق» شناخته می‌شود، باعث می‌شود مردان متاهل فاصله‌شان را از زنان جذاب، حفظ کنند.

به گزارش لایوساینس، پژوهشگران می‌گویند بررسی آنها نشان داده اکسی‌توسین باعث می‌شود هنگامی که مردان متاهل با زنی جذاب برخورد می‌کنند، به اصطلاح «حباب شخصی‌شان» را گسترش می دهند و به او پیام می دهند: «نزدیک من نیا!» اما مردان مجرد با یا بدون اکسی‌توسین به زن زیبای بیگانه جذب می‌شوند.

پژوهشگران در دانشگاه بن آلمان که این بررسی را انجام داده بودند، می‌گویند پژوهش‌های قبلی روی موش‌های قطبی نشان داده بود اکسی‌توسین نقشی اساسی در وفاداری میان جفت‌ها در حیوانات دارد اما این بررسی برای اولین بار نشان می‌دهد وجود اکسی‌توسین در انسان‌ها هم باعث تک‌همسری می‌شود.

بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند اکسی‌توسین در پیوند عاشقانه میان همسران و نیز در پیوند عاطفی میان مادر و نوزاد نقش دارد. البته این هورمون ممکن است نقشی منفی در روابط میان افراد هم داشته باشد؛ زیرا می‌تواند باعث ‌شود فرد نسبت به کسانی که آنها را غریبه می‌شمارد، خوش‌بینی کمتری داشته باشد و این سوءظن ممکن‌است در موقعیت‌هایی باعث بروز پرخاشگری شود.

پژوهشگران آلمانی در این بررسی 86مرد مجرد و متاهل را به‌طور تصادفی به 2 گروه تقسیم کردند و به یک گروه با اسپری بینی اکسی‌توسین دادند و به گروه دیگر دارونما. سپس یک زن جذاب به این مردان نزدیک می‌شد. به این مردان گفته شده بود که می‌توانند واکنشی نشان ندهند یا هنگامی که فاصله این زن به حدی رسید که احساس ناراحتی ‌کردند، از او بخواهند دیگر به آنها نزدیک نشود و به اصطلاح یک «حباب شخصی» برای خود ایجاد کنند. فرضیه ابتدایی این پژوهشگران این بود که تجویز اکسی‌توسین باعث جذب شدن این مردان به این زن می‌شود اما یافته‌ها نشان داد بسته به اینکه مردان در رابطه عاشقانه با زن دیگری باشند یا نه، واکنششان به نزدیک شدن این زن زیبا متفاوت است. مردان مجرد و مردانی که دارونما دریافت کرده بودند، نزدیک شدن زن زیبا تا فاصله 50 تا 60 سانتی‌متری را تحمل می‌کردند اما در مردان متاهلی که اکسی‌توسین دریافت کرده بودند، این فاصله بیشتر و در حد 70 تا 75 سانتی‌متر بود.

به گفته دانشمندان، با توجه به این یافته‌ها به نظر می‌رسد که اکسی‌توسین باعث وفاداری زوج‌ها و دوام وضعیت تک‌همسری می‌شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com

مطالب پیشنهادی:
ا قرص هم می‌توان عاشق شد!؟
چرا فرهاد دلداده‌ی شیرین شد؟!
تأثیر عشق‌ورزی والدین به یکدیگر بر سلامت فرزندان
تأثیر روش شیردهی در افزایش هورمون عشق
نقش رابطه جنسی در تداوم ازدواج