پزشكان در مطالعات جدید خود دریافته‌اند كه مصرف منظم آسپرین نه تنها از قلب محافظت می‌كند بلكه خطر ابتلا به سرطان را نیز...


پزشكان در مطالعات جدید خود دریافته‌اند كه مصرف منظم آسپرین نه تنها از قلب محافظت می‌كند بلكه خطر ابتلا به سرطان را نیز كاهش می‌دهد.

ادیتیا باردیا و دستیاران وی در دانشكده پزشكی مایوكلینیك در شهر روچستر آمریكا سابقه ابتلا به سرطان را در بیش از 22 هزار زن یائسه مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

این پژوهش‌ها طی یك دوره 12 ساله صورت گرفته است.

این بررسی‌ها نشان داد: افرادی كه به طور منظم از داروی آسپرین مصرف كرده‌اند 16 درصد كمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند و همچنین احتمال مرگ و میر ناشی از سرطان در این اشخاص تا 13 درصد كاهش پیدا می‌كند.

به گفته محققان؛ تنها فاكتور مربوط به الگوی زندگی كه روی نتایج این تحقیق تاثیرگذار بوده، استعمال دخانیات است كه تاثیر حافظتی آسپرین را تا حدودی كاهش داده است.

باردیا درباره نتایج بررسی‌های خود خاطرنشان ساخت كه احتمالا خاصیت ضد التهابی آسپرین موجب این تاثیر حفاظتی می‌شود.

وی درعین حال تاكید كرد: چنین تاثیر حافظتی و مفیدی در مورد سایر داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن مشاهده نشده است.

نتایج این تحقیقات در اجلاس انجمن تحقیقات سرطان آمریكا در لوس آنجلس ارائه شده است.

پیش از این نیز محققان دانشگاه كلمبیا به شواهد علمی مهمی دست یافته بودند كه نشان می‌داد: این دارو خطر بروز سرطان سینه را كاهش می‌دهد.

اما این محققان تاكید كرده بودند كه انجام مطالعات بیشتر در این زمینه مورد نیاز است و پژوهش اخیر بر یافته‌های قبلی صحه می‌گذارد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
چرا سرطان زياد شده است؟
پیشگیری از انواع سرطانها
بيشتر سرطان‌ها در مراحل اوليه قابل درمان است
سردردهای خود را بدون نیاز به آسپرین درمان کنید!
از لخته شدن خون جلوگیری کنید!!