درمان افتادگی پوست بعد از رژیم لاغری ممکن است؟
یکی از علل شایع افتادگی پوست لاغری است.
كسانی كه رژیم‌های لاغری سنگین می‌گیرند با افتادگی پوست بعد از لاغری آشنا هستند. افتادگی پوست در این افراد معمولا آنقدر شدید است كه ناگزیر به انجام جراحی پلاستیك و برداشتن قسمت‌های اضافی پوست می‌شوند. این جراحی برای افرادی كه كه به دلیل سن بالا دچار افتادگی‌های خفیف‌تر پوست می‌شوند هم كاربرد دارد. برای اینكه با چند و چون درمان افتادگی پوست آشنا شویم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با دکتر محمدرضا قاضی سعیدی، فوق تخصص جراحی پلاستیک زیبایی و ترمیمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران که در ادامه می‌خوانید.

آقای دكتر! کسی که به دلیل رژیم‌های سخت لاغری دچار افتادگی پوست در صورت و بدن شده باید به چه پزشکی مراجعه کند؟
معمولا کسی که به این عارضه دچار شده، باید به جراح پلاستیک و زیبایی مراجعه کند چون افتادگی‌های شدید پوست فقط با جراحی قابل درمان است.

افتادگی شدید پوست بر اثر چه مواردی ایجاد می‌شود؟
یکی از علل شایع افتادگی پوست لاغری است. منظور از این لاغری کاهش شدید وزن بدن است. معمولا کسانی که چاقی مرضی دارند، یا همان چاقی ناتوان‌کننده که در پزشکی به آن «موربید اوبسیتی» می‌گوییم؛ مجبورند با انجام جراحی‌هایی روی معده و روده، اقدام به لاغری كنند. این افراد پس از جراحی دچار لاغری‌های سریع و شدید می‌شوند که متعاقب آن نیاز به جراحی زیبایی شکم، سینه، صورت، بازو و دیگر نقاط بدن را که دچار افتادگی پوست شده پیدا می‌كنند. افزایش سن از علل دیگر شایع افتادگی پوست است. سیگار هم باعث افتادگی پوست و پیری زودرس می‌شود. در مورد جراحی روی اشخاص سیگاری بین متخصصان جراحی زیبایی و پلاستیک بحثی وجود دارد که این افراد عمل بشوند یا خیر! برای اینکه در اشخاصی که مدت‌زمان طولانی سیگار می‌کشند خون رسانی در پوست مختل می‌شود و این مساله ممکن است عوارض عمل را بالا ببرد. آلودگی هوا و استرس هم می‌تواند از دیگر دلایل افتادگی پوست باشد.

چه افرادی بیشتر استعداد افتادگی پوست دارند؟
برخی افراد به دلیل ابتلا به بیماری‌های مادرزادی مبتلا به پیری زودرس می‌شوند. این اشخاص از نظر ژنتیکی استعداد بیشتری برای افتادگی پوست دارند. دیگر کسانی که استعداد بیشتری برای افتادگی پوست دارند افرادی هستند که ساعت‌های طولانی در معرض آفتاب قرار دارند و این را هم باید اضافه کنم که از نظر احتمال ابتلا به افتادگی پوست تفاوتی بین خانم‌ها و آقایان وجود ندارد.

پوست کدام یک از قسمت‌های بدن ممکن است دچار افتادگی شود؟
در وهله اول صورت و گردن و بعد از آن ناحیه شکم، بازوها، ران پا و در زنان سینه از جمله نواحی‌ای هستند که از نظر جراحی اهمیت زیادی دارند.

چه کسانی بیشتر برای درمان افتادگی پوست به شما مراجعه می‌کنند؟
معمولا بیشتر بیماران برای افتادگی پوست صورت مراجعه می‌کنند. در این بین زنانی که سن بالا دارند بیشتر از دیگران درخواست جراحی دارند. اما بهترین سنین برای درمان افتادگی پوست صورت 45 تا 55 سالگی است.

درمان اصلی افتادگی پوست چیست؟
عمل جراحی، درمان اصلی و قطعی افتادگی پوست است. به عنوان تکمیل عمل جراحی می‌توان از روش‌های دیگری هم استفاده کرد مانند عمل لیزر یا پیلینگ که یک اسید ضعیف‌شده روی چروک‌های ظریف مالیده می‌شود تا اصلاح شوند.

پیش از عمل، بیمار باید چه روندی از آمادگی را طی کند؟
کسانی که رژیم‌های شدید لاغری دارند باید چند هفته قبل از عمل به رژیم عادی خودشان برگردند. افراد سیگاری هم حداقل 4 هفته قبل و بعد از عمل باید دست از کشیدن سیگار بردارند. اگر بیمار داروهایی که انعقاد خون را عقب می‌اندازند مانند آسپیرین مصرف می‌کند باید 10 روز قبل از عمل مصرف این داروها را متوقف كند و همین‌طور آزمایش‌های لازم قبل از عمل باید انجام شود. افراد بالای 45 سال باید توسط متخصص قلب و ریه مورد آزمایش قرار بگیرند تا مشکلی برای عمل نداشته باشند.

جراحی افتادگی پوست چقدر زمان می‌برد؟
عمل صورت و گردن حدود 4 تا 5 ساعت و جراحی شکم و سینه 2.5 تا 3 ساعت طول می‌كشد. عمل ران و بازوها هم بین 2 تا 3 ساعت می‌تواند زمان بگیرد. به این دلیل عمل جراحی صورت طولانی‌تر است که اعصاب این ناحیه اگر آسیب ببیند ممکن است باعث فلج شدن صورت شود.

هزینه عمل افتادگی پوست چقدر است؟
هزینه جراحی بین 5 تا 10 میلیون تومان است که به توانایی و تجربه جراح بستگی دارد.

مراقبت‌های پس از درمان چیست؟
همان‌طور که گفتم بیمار تا یک هفته بعد از عمل نباید داروهای ضدانعقاد خون بخورد یا سیگار مصرف کند. پس از عمل آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود و بیمار باید تا 5 روز پس از عمل آنتی‌بیوتیک مصرف کند. در مورد جراحی صورت بیمار باید هنگام خواب سرش را بالاتر از حد عادی قرار دهد تا از ورم صورت جلوگیری کند. پانسمان صورت بعد از 48 ساعت باز شده و بیمار باید تا 3 تا 4 هفته از بانداژ استفاده کند. همین‌طور تا 24 ساعت پس از عمل بیمار باید مایعات بخورد و بعد از آن می‌تواند رژیم‌غذایی معمولی مصرف کند.

طول درمان چقدر است؟ آیا در اشخاص مختلف می‌تواند متفاوت باشد؟
خوابیدن کبودی صورت و ورم شدید اولیه معمولا 10 روز زمان می‌برد. اما خوابیدن کامل ورم صورت 2 تا 3 ماه زمان می‌برد. در بخش‌های دیگر بدن 2 تا 3 ماه طول می‌کشد تا ورم و کبودی به طور کامل از بین برود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir

مطالب پیشنهادی:
 
شکم متناسب، با جراحی زیبایی؟!
جراحی زیبایی بینی چیست و چگونه انجام می‌شود؟
نکاتی مهم راجع به جراحی پلک
جراحی زیبایی بالا کشیدن ابروها و پیشانی