خيلی‌‌ها با آمدن زمستان و ديدن برف و باران نسبت به آسيب‌های پوست در برابر تابش خورشيد خيالشان راحت می‌شود و خورشيد زمستانی....

جام جم آنلاین: خیلی‌‌ها با آمدن زمستان و دیدن برف و باران نسبت به آسیب‌های پوست در برابر تابش خورشید خیالشان راحت می‌شود و خورشید زمستانی را برای پوست خود خطرناك نمی‌بینند، اما اشتباه نكنید آفتاب تنها در تابستان و فصل گرما نیست كه می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. آفتاب‌سوختگی در زمستان هم وجود دارد و چه‌بسا آثار سوء آن بیش از تابستان هم باشد.  
بسیاری از متخصصان پوست تاثیر سوء اشعه ماوراءبنفش در زمستان را خطرناك‌تر می‌دانند و بویژه نسبت به بازتابش نور خورشید در برف هشدار می‌دهند.
حفاظت از پوست در مقابل نور آفتاب، تنها مختص به یك فصل خاص نیست و در تمام سال باید به فكر محافظت از آن باشیم. این نكته را دكتر علی ابراهیمی، استادیار پوست دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه می‌گوید.
او معتقد است: به دلیل زاویه تابش در فصل زمستان و همچنین انعكاس نور پس از بارش برف و باران، آفتاب این فصل بیشتر به پوست صدمه می‌زند. توصیه این متخصص پوست، استفاده از ضدآفتاب است، چه در زمستان و چه در بقیه فصل‌های سال، بویژه برای افرادی كه پوست خشك دارند یا ورزش‌های زمستانی می‌كنند یا مشغول هر فعالیت دیگری در مناطق كوهستانی هستند.
خشكی، خارش پوست، سوختگی ناشی از آفتاب و سرما همه به نوعی از مشكلات پوستی‌اند كه افراد در فصل زمستان به نوعی با آن درگیر هستند، به همین دلیل پزشكان متخصص پوست تاكید دارند در فصل زمستان بیش از هر فصل دیگری مراقب پوست خود باشید.
دكتر نفیسه اسماعیلی رئیس بیمارستان رازی پوست تهران در این باره می‌گوید: پوست افراد در یك روز معمولی آفتابی در فصل زمستان مانند یك روز معمولی آفتابی فصل تابستان می‌تواند دچار آفتاب‌سوختگی شود بویژه اگر این امر همراه با انعكاس نور خورشید در برف همراه باشد.
انعكاس نور خورشید از روی برف بر پوست مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب در فصل تابستان در ساعات 11 تا 3 بعدازظهر خطرناك است، از این رو توصیه می‌شود افراد حتی‌الاامكان در روزهای برفی  آفتابی از خانه خارج نشده یا در صورت خروج حتما از كرم‌های ضدآفتاب استفاده كنند.
 
برف‌كوری چیست؟
اما به غیر از تاثیر آفتاب‌سوختگی زمستانی برپوست یكی دیگر از آسیب‌های اشعه ماوراءبنفش در زمستان بویژه در روزهای برفی، چشم است. یكی از بیماری‌ها و آسیب‌های چشمی‌برف‌كوری است.
چنانچه چشم در معرض تابش شدید اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرد مثل به هنگام راه رفتن در برف یا یخچال بدون محافظت كردن از چشم، آنگاه چشم به شكل موقت دچار سوختگی یا همان برف‌كوری شده كه این حال گرچه موقتی ولی دردناك است و در این حالت سطح چشم شما یا همان قرنیه ملتهب شده است. اغلب مردم این خطر را تنها در روزهای آفتابی جدی می‌گیرند، اما احتمال بروز این حالت و سایر موارد در هوای ابری هم وجود دارد.
اولین علائم این ناراحتی به شكل سوزش چشم خود را نشان می‌دهد، اما تاثیر كامل آن حدود 8‌ساعت پس از سوختگی خود را به طور كامل نشان خواهد داد كه در این مرحله چشم شما قرمز شده و حس می‌كنید كه روی چشم شما اتو گذاشته‌اند، این حالت به مرور پس از حدود 36 ساعت از بین می‌رود.
برای سرعت بخشیدن به درمان و كاهش درد، روی چشم‌هایتان دستمالی سرد و خیس قرار دهید و اصطلاحا كمپرس كنید و همچنین می‌توانید برای كم شدن درد از داروهای خوراكی مسكن مثل بروفن استفاده نمایید. سعی كنید تا جای ممكن چشمتان را تا بهبودی بسته نگه دارید تا با برخورد مجدد نور ملتهب نشود. این آسیب هیچ عوارض بعدی نخواهد داشت و پس ار گذشت زمان بهبودی حاصل می‌شود.
دكتر هرمز شمس، دبیر انجمن چشم پزشكی ایران در این باره می‌گوید: میزان تشعشع نور یا همان تابش و بازتابش در مناطق كوهستانی و برفی چند برابر اشعه‌ای است كه در شرایط غیربرفی بازتاب می‌‌شود بنابراین با نگاه كردن مستقیم به برف، بخصوص در آب و هوای آفتابی، اشعه ماوراءبنفش زیادی وارد چشم می‌‌شود كه می‌تواند برای چشم زیانبار باشد، به طوری كه اشعه ناشی از بازتابش برف می‌‌تواند باعث زخم قرنیه شود كه به این پدیده برف‌كوری گفته می‌شود.
كراتیت سطحی یا همان زخم قرنیه، اغلب دو طرفه و دردناك است و انسان قادر به بازكردن چشم نیست. چشم‌ها قرمز می‌‌شود و اشك ریزش فراوان دارند. در برخی افراد نیز احتمال خشك شدن چشم و احساس وجود شن در آنها، كم شدن دید و مات بودن تصاویر، دردناكی حركات چشم، حساسیت به نور و تورم در پلك به وجود می‌‌آید.
بهترین درمان برف‌كوری بستن چشم‌ها و استراحت برای 24 ساعت است. همچنین با تجویز پزشك می‌‌توان از قطره‌های ضدعفونی‌كننده مانند سولفاستامید استفاده كرد. فراموش نكنید كه در چنین مواردی هرگز نباید از قطره‌های بی‌حس كننده مانند تتراكائین یا كورتیكوئید استفاده كنید.
استفاده از كمپرس سرد، استراحت در محیط تاریك، به طور مثال در چادر كوهنوردی و اجتناب از مالش چشم نیز در بهبود برف ‌كوری موثر است. البته اگر التهاب قرنیه در اثر عوامل دیگری مانند عفونت‌های میكروبی چشم باشد، درمان كاملا متفاوت است.
دكتر شمس برای رانندگان در مناطق برفی پیشنهاد می‌كند كه از عینك‌های ضدآفتاب و ضداشعه ماوراءبنفش استفاده كنند. همچنین شیشه‌های خودرو بسته باشد تا این افراد دچار خشكی چشم در اثر باد و سرما نشوند. برای افراد دیگر به ویژه اسكی‌بازان و كوهنوردان نیز استفاده از عینك‌های ضدانعكاس نور و تیره رنگ توصیه می‌‌شود.
درباره استفاده از عینك برای مقابله با برف‌كوری به چند نكته باید توجه كرد. نخست این كه شیشه‌های عینك باید دارای لایه ضداشعه فرابنفش باشد بنابراین تنها تیره بودن شیشه عینك نمی‌‌تواند شاخص درستی برای مناسب بودن عینك باشد زیرا عینك‌هایی كه فقط دارای شیشه تیره هستند و از لایه محافظ بی‌‌بهره‌اند، موجب گشاد شدن مردمك چشم می‌شوند و در نتیجه میزان بیشتری از تابش را دریافت می‌‌كنند.
همچنین در انتخاب عینك، تنها به فرم ظاهر آن توجه نكنید، زیرا عینك مناسب باید تمام چشم را بپوشاند و در قسمت‌های كناره نیز پوشش داشته باشد. نكته دیگر این كه عینك باید از لحاظ ضد اشعه بودن دارای استاندارد باشد و 99 تا 100‌درصد اشعه را جذب كند. برای تمیز كردن این نوع از عینك‌ها هم حتما از دستمال‌های مناسب استفاده كنید، زیرا دستمال‌های غیراستاندارد می‌‌تواند به لایه ضداشعه عینك آسیب برساند و خاصیت ضداشعه بودن عینك را كم كند.
دكتر حسن رزمجو، متخصص چشم، معتقد است استفاده از عینك دودی طبی در فصل زمستان دو خاصیت دارد؛ هم محافظ چشم در برابر نور زننده خورشید است و هم مانع ورود سرما به درون چشم می‌شود. بیشتر مردم فكر می‌كنند كاربری عینك دودی، محدود و مخصوص به فصل تابستان است، درصورتی كه استفاده از آن در این فصل برای جلوگیری از تاثیر سوز سرما و به دنبال آن التهاب استخوان‌های دور چشم، توصیه می‌شود. بهترین رنگ زمینه برای عینك‌های دودی طبی از دید این متخصص چشم پزشكی، زمینه كرمی، قهوه‌ای و خاكستری است.
اگرچه زمستان با برف و سوز و سرما شناخته می‌شود اما اشعه ماوراءبنفش در این فصل برفی نیز كار خود را می‌كند و نباید آن را دست‌كم گرفت. آفتاب زمستانی را جدی بگیرید.
 
گردآوری:گروه سلامت پرتال سیمرغ
www.seemorgh.com/health
 
مطالب پیشنهادی:
چاره خشكی پوست
برای پوست‌ خود صابون مناسب بخريد
مواد بهداشتی مصرفی شما چیست؟
ضد آفتابها
نکات مهم درمراقبت از پوست