تفاوت اوره و اسید اوریک را می دانید؟
اوره یکی از معروف‌ترین آزمایش‌ها برای سنجش عملکرد کلیه‌هاست.
برای شما که خواسته بودید تفاوت اوره را با اسیداوریک بدانید، عرض کنم که اوره از فرآورده‌های دفعی اصلی است و از مصرف پروتئین‌ها تولید می‌شود. این ماده در کبد ساخته شده و بیشتر از 90 درصد آن به وسیله کلیه‌ها دفع می‌شود. به همین دلیل اوره یکی از معروف‌ترین آزمایش‌ها برای سنجش عملکرد کلیه‌هاست. با این حال محدودیت عمده این آزمایش طبیعی بودن نتیجه تا مراحل پیشرفته بیماری کلیوی است. یعنی برای اینکه نتیجه آزمایش اوره غیرطبیعی شود، باید70 تا 80 درصد از کلیه‌ها منهدم شده باشند! به علاوه، مقدار مصرف پروتئین و میزان تجزیه آن در بدن نیز در این میان بسیار موثر هستند.

اما اسیداوریک فرآورده نهایی تجزیه اسیدهای هسته سلولی است. اسیداوریک به طور عمده در کبد و روده ساخته می‌شود و دفع آن نیز به وسیله کلیه‌ها (دوسوم دفع) و روده (حدود یک‌سوم) انجام می‌شود. افزایش اسیداوریک می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری مانند سرطان باشد یا به علت مصرف داروهای شیمی‌درمانی، مصرف الکل، مصرف گوشت فراوان، چاقی و یا افزایش تری‌گلیسرید خون باشد. حتما نقرس را می‌شناسید. نقرس یکی از عوارض افزایش اسیداوریک است که در اثر رسوب بلورهای اسیداوریک در مفاصل بدن به‌خصوص مفصل‌های پا ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند مفاصل بزرگ پا مانند زانو را درگیر کند و علاوه بر درد، به ایجاد التهاب و در نهایت، تخریب آنها در طول زمان بینجامد (در این بیماران مصرف مواد غذایی حاوی اسیداوریک بالا ممنوع است چون بیماریشان تشدید خواهد شد. خوردن موادی چون جگر، دل و قلوه ممنوع و مصرف گوشت قرمز نیز در حد معمولی است).
بالارفتن اسیداوریک در خون و مایعات بدن از نشانه‌های نقرس است که با آزمایش ساده‌ای مشخص می‌شود. حتما می‌دانید که پیش از انجام آزمایش، رعایت نکاتی ضروری است چون نمونه خون از رایج‌ترین و مطمئن‌ترین منابع شناسایی علایم بیماری‌ها و کنترل آنها از روی مقادیر آزمایشگاهی است. به همین دلیل سعی می‌شود سایر عواملی که ممکن است موجب افزایش یا کاهش این مقادیر شوند، به حداقل برسد. می‌دانیم که سنجش مقادیر آزمایشگاهی تحت تاثیر عواملی مانند مصرف برخی داروها و یا غذاها قرار دارد و دقت در این نکات موجب می‌شود مقادیر واقعی در نمونه آزمایش خون یا ادرار به دست آید.

به‌طور مثال مصرف آسپرین می‌تواند موجب کاهش کلسیم، پروتئین و اسیداوریک شود. عکس آن، مصرف ویتامین c (اسید اسکوربیک) موجب کاهش بیلی‌روبین، افزایش آنزیم‌های کبد و افزایش اسیداوریک می‌شود. مصرف غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت سبب افزایش اوره، آمونیاک و اسیداوریک می‌شود. پس شرایطی که مقادیر آزمایشگاهی را تغییر می‌دهند باید مدنظر شما و پزشکتان باشند.

دکتر عباسعلی محرابیان، متخصص گوارش و فوق‌تخصص آندوسکوپی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت

مطالب پیشنهادی:
آنچه درباره آزمايش اعتياد نمی‌دانستيد
آشنایی با کلیه آزمایش های قبل از ازدواج
در این شرایط آزمایش قندخون ندهید
نکاتی فوق العاده جالب در رابطه با نتیجه آزمایش خون
با آزمایشات مهم قبل از بارداری آشنا شوید