یافته های یک پژوهش حاکی است پرستاران مدرسه نقش بسزایی در کاهش آمار بارداری‌های ناخواسته، بیماری‌های جنسی و...


یافته های یک پژوهش حاکی است پرستاران مدرسه نقش بسزایی در کاهش آمار بارداری‌های ناخواسته، بیماری‌های جنسی و ارتقای بهداشت جنسی دانش آموزان دارند. 

این پژوهش توسط کارشناسان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارتش با هدف بررسی نقش پرستاران مدرسه در ارتقاء بهداشت جنسی کودکان و نوجوانان انجام گرفته است.

لازم به ذکر است والدین اغلب کنجکاوی جنسی که کنجکاوی طبیعی است را سرکوب می‌کنند بنابراین بیشتر اطلاعات جنسی اغلب به صورت نادرست و از طریق همسالان بدست می‌آید.

براساس این پژوهش اگرچه سال های میانی، زمان ایده آل برای آموزش رسمی جنسی است ولی نگرش کودک نسبت به مسائل جنسی به طور غیرمستقیم در سن خیلی زودتر کسب می‌شود، و در پاسخ آنان در سالیان بعدتر تاثیر می‌گذارد.

اکثر والدین خواه از طریق جایگزینی فعالیت ها و یا منحرف سازی فکر کودکان، مانع از اکتشافات جنسی آنان می‌شوند. در نتیجه کودک از پرسش دلسرد و منابع اطلاعاتی محدود می‌شود و کودکان فکر می‌کنند که ارگانهای دفعی و وظایف آنها کثیف است و این مسئله را به ارگان‌های تولیدمثلی ارتباط می‌دهند.

نتایج نشان می دهد پرستار مدرسه با آموزش اصطلاحات صحیح درمورد ارگان ها و وظایف آنها این مشکل را برطرف کرده و یا کاهش می‌دهند.

برنامه های آموزش که از طریق پرستار مدرسه اجرا می شود با توجه به اینکه تمایلات جنسی بخشی از هویت فرد است می‌تواند ابعاد فیزیولوژیک، فرآیند تولیدمثل، فرهنگ‌ها و ارزشهای جامعه و ترتیب نیازهای آموزشی را مشخص کند.

و نتایج این بررسی نشان می دهد که پرستار مدرسه به عنوان فردی که اطلاعات کاملی راجع به مسایل جنسی دارد با آموزش درمورد نحوه انتقال بیماری‌های جنسی، HIV، حاملگی در نوجوانان و روش‌های اورژانسی پیشگیری از بارداری، می‌توانند نقش بسزایی در کاهش آمار بارداری‌های ناخواسته و تغییر نوع نگرش دانش آموزان داشته باشد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: tums.isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
اهميت مراقبت‌های بهداشتی در دانش‌آموزان
آموزش سلامت جنسی در مدارس 
رفتارهای جنسی ناسالم و پرخطر كدامند؟ 
تربیت جنسی فرزندتان را جدی بگیرید 
تربیت جنسی در نوجوانی(1)