سندرمی به نام گردن پیامکی!
وقتی بر اثر نگاه كردن طولانی‌مدت به وسایل الكترونیكی بدون سیم مانند تلفن همراه و تبلت دچار گردن‌درد می‌شوید به این بیماری مدرن «گردن پیامكی» می‌گویند.

سندرم گردن پیامکی

افرادی كه روزانه پیامك‌های زیادی را رد و بدل می‌كنند بیشتر درمعرض ابتلا به این مشكل قرار دارند چون ضمن نوشتن و ارسال پیامك‌ها فشار بیشتری به ماهیچه‌ها و رباط‌های گردن وارد شده و به مرور زمان درد و مشكلات دیگری هم در میان كاربران دیده می‌شود. زندگی در دنیای مدرن امروزی مزایای زیادی دارد. همه ما از امكاناتی كه وسایل دیجیتالی برای‌مان فراهم كرده‌اند، لذت می‌بریم و با اپلیكیشن‌های تلفن همراه كار می‌كنیم اما در این میان مشكلاتی هم به‌وجود می‌آید كه محصول دنیای مدرن است. یكی از این بیماری‌های جدید دنیای مدرن «گردن پیامكی» است. این مشكل بیشتر در میان جوان‌ها دیده می‌شود. باوجود اینكه جوان‌ها بیشتر از ابزارهای الكترونیكی استفاده می‌كنند باید بیشتر مراقب ستون فقرات و گردن‌شان باشند، پس درباره این مشكل بیشتر بدانید و از بروز آن پیشگیری كنید.

 

گردن پیامكی چیست؟

وقتی بر اثر نگاه كردن طولانی‌مدت به وسایل الكترونیكی بدون سیم مانند تلفن همراه و تبلت دچار گردن‌درد می‌شوید به این بیماری مدرن «گردن پیامكی» می‌گویند. از نشانه‌های این مشكل این است كه شاید دچار سردردهای مزمن شوید و حتی در بخش‌های بالای كمر و شانه‌ها هم درد داشته باشید.  تحقیقات نشان می‌دهد 70درصد از افراد 18 تا 44ساله در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. موضوع از این قرار است كه وقتی برای استفاده از تلفن همراه و تبلت سرتان را خم می‌كنید، این حركت در طولانی‌مدت به ستون فقرات و نخاع شما آسیب وارد می‌كند و مشكلاتی برای‌تان پیش می‌آید. درنتیجه این بیماری كه ناشی از خم كردن طولانی مدت سر به‌منظور استفاده از موبایل و تلفن همراه در میان افراد جوامع مختلف رایج شده، با عنوان «گردن پیامكی» شناخته می‌شود.


این بیماری چطور ایجاد می‌شود؟

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید كه سر انسان به‌طور طبیعی در حدود 5/4 تا 5/5 كیلوگرم وزن دارد. وقتی سر را به سمت جلو خم می‌كنید فشار وارد شده بر گردن افزایش می‌یابد و احتمال بروز گردن پیامكی بیشتر می‌شود. درواقع شایع‌ترین علت درد‌های گردن زمانی به‌وجود می‌آید كه بر اثر بی‌توجهی فشار بیشتری به گردن‌تان وارد می‌شود. وقتی قوس طبیعی گردن ازبین می‌رود احتمال پارگی، تخریب، فشار و فرسودگی مهر‌ه‌ها و ساختار گردن بیشتر می‌شود و ممكن است سردرد، گردن درد، دست درد و بی‌حسی هم به‌وجود آید.
پژوهشگران مركز بازتوانی جراحی نخاع در نیویورك برای بررسی این مشكل مدل‌های كامپیوتری را مورد بررسی قرار دادند. این محققان پس از شبیه‌سازی كامپیوتری سروگردن تاثیر خم شدن سر و گردن را بارها آزمایش كردند و درنهایت به این نتیجه رسیدند که هرقدر سر بیشتر به جلو خم شود فشار بیشتری بر گردن و شانه‌ها وارد می‌شود.

چطور از گردن پیامكی دور بمانید؟

به گفته محققان این روزها بیشتر افراد به‌طور متوسط حدود دو تا چهار ساعت سرشان را روی گجت‌های مختلف خم می‌كنند. نوجوانان و دانشجویان هم بیشتر از دیگر گروه‌ها درمعرض خطر هستند و شاید پرهیز این كار در زندگی‌های امروزی چندان ممكن نباشد. وقتی این افراد چانه خود را به سینه‌شان می‌چسبانند، فشار بیشتری به گردن وارد می‌شود و بی‌توجهی به این موضوع در میان افراد كم سن و سال رایج‌تر است.  زندگی ساكن و كم‌تحرك و گذراندن ساعت‌های طولانی جلوی كامپیوتر هم باعث افزایش شیوع این مشكل می‌شود. بیشتر كاربران كامپیوتر در دوران میانسالی و حتی در زمان جوانی دچار گردن درد می‌شوند. بنابراین مهم است كه برای پیشگیری از آسیب‌های گردن چند نرمش ساده را انجام دهید:

- تمرین گردن: ابتدا از سر جای‌تان بلند شوید. دست‌ها را از پشت قلاب كنید. سپس گردن را آرام به سمت راست خم كنید و بعد سر جای اول برگردانید. همین حركت را به سمت چپ تكرار كنید. این حركت را سه بار انجام دهید.

- تمرین شانه‌ها: وقتی مدام روی میز یا روی صفحه گجت‌ها خم می‌شوید، شانه‌های شما درمعرض آسیب قرار می‌گیرند. برای پیشگیری از بروز مشكلات شانه یك حركت ساده وجود دارد؛ از جای‌تان بلند شوید، پاها را به اندازه عرض شانه‌ها باز كنید، سپس هر دو شانه را به سمت بالا حركت دهید و بعد آهسته به جای اول برگردانید. این حركت را چند بار تكرار كنید.

نكته: هر حركت كششی را حداقل یك تا دو بار تكرار كنید و در هر حركت پنج تا 10ثانیه بمانید. انجام این حركات انقباضات عضلات شما را از بین می‌برد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مجله زندگی ایده آل