8 راهکار ساده برای لاغر شدن!
جویدن آدامس بدون قند نه تنها جلوی ریزه خواری روزانه را می‌گیرد، بلكه به كالری سوزی بدن و لاغری نیز كمك می‌كند.

بدون شك برای فعال كردن و بالا نگه داشتن متابولیسم یا همان سوخت و‌سازبدن، باید روزانه ورزش كرد. اما با مشغله‌های زندگی مدرن، رفتن روزانه به باشگاه ورزشی عملا غیرممكن است. اگر شما وقت كافی برای ورزش ندارید یا پشت میز نشین هستید و ساعات طولانی یعنی هشت ساعت یا بیشتر را پشت میزتان سپری می‌كنید، بهتر است بدانید كه به مرور زمان خدای نكرده در معرض چاقی یا بیماری‌های متعدد قرار می‌گیرید.

در این مطلب هشت توصیه برای افرادی داریم كه در برنامه روزانه شان ورزش جایی ندارد، اما در عین حال می‌خواهند تمام طول روز سوخت و‌سازبدن شان را در سطح قابل قبولی نگه دارند.

 

یك بطری آب دم دستتان باشد

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد عدم مصرف آب كافی (حدود سه لیتر برای آقایان و دو لیتر برای خانم ها) خطر بروز دهیدراته شدن (كم آبی) بدن را بالا می‌برد. زمانی كه بدن تان به میزان كافی آب نداشته باشد، نمی‌تواند به درستی از عهده عملكردهای حیاتی خود، دفع سموم، انتقال مواد مغذی به سلول‌ها و سوخت و‌سازكالری‌های دریافتی برآید. به همین منظور بهتر است همیشه یك بطری كوچك آب در كوچه و خیابان همراهتان باشد و بطور مرتب، جرعه جرعه آب بنوشید. علاوه بر این همیشه یك لیوان آب روی میز كارتان باشد و هر نیم تا یك ساعت آن را پر كرده و بنوشید. این كار به فعال نگه داشتن متابولیسم بدن تان كمك می‌كند.

روی زمین بنشینید

اگر پشت میزنشین هستید، زمانی كه به منزل برمی‌گردید، روی مبل لم ندهید. این كار كمكی به كالری سوزی و سوخت و‌سازبدن نمی‌كند. بهتر است اگر می‌خواهید تلویزیون تماشا كنید، یا روزنامه بخوانید، روی زمین بنشینید. درست است كه این كار به كالری سوزی كمكی نمی‌كند، اما باعث می‌شود كه عضلات تنه تان قوی‌تر شود. می‌پرسید چرا؟ بدون شك بلند شدن از زمین سخت‌تر از برخاستن از روی مبل است. اگر شما هنگام بلند شدن از روی زمین از دست هایتان كمك نگیرید، كمك زیادی به تقویت عضلات و افزایش سوخت و‌سازبدن می‌كنید. البته در صورتی كه برایتان مقدور است، این كار را انجام دهید.

به كارهای یدی نه نگویید

این روزها همه ما عادت كرده‌ایم، با فشار دادن چند دكمه كارهایمان را به وسیله لوازم برقی انجام دهیم. شغل اكثر ما نیز به گونه‌ای است كه در طول روز، ساعت‌ها پشت میز می‌نشینیم. در واقع از كار و فعالیت بدنی خبری نیست. اما باید بدانید افرادی كه كارهای یدی انجام می‌دهند، روزانه حدود 100 كالری بیشتر از افراد پشت میزنشین می‌سوزانند. نتایج پژوهشی كه محققان دانشگاه ایالتی لویزیانا انجام داده‌اند نشان می‌دهد كارمندانی كه در طول روز به بهانه‌هایی از جای خود بلند می‌شوند و كارهای یدی نیز انجام می‌دهند، كالری بیشتری می‌سوزانند. محققان توصیه می‌كنند برای اینكه بتوانید در طول روز، سوخت و سازتان را به كار بیندازید، به جای آسانسور از پله‌ها استفاده كنید، به جای تلفن زدن و سفارش چای، خودتان به آبدارخانه بروید، برای خودتان چای یا قهوه درست كنید، پرونده‌ها را خودتان جابه‌جا كنید، زمانی كه با تلفن صحبت می‌كنید بایستید و بدن تان را بكشید، داخل اتاق كارتان گلدان بگذارید و در طول روز به آنها آب بدهید. خلاصه هر كاری كه به ذهنتان می‌رسد را انجام دهید تا از پشت میزتان بلند شده و فعالیت بدنی كنید.

فقط 15 دقیقه وقت بگذارید

سر و كله زدن با بچه‌ها، كم خوابی، ترافیك و مسافت طولانی تا رسیدن به سر كار، معمولا اجازه ورزش قبل از رفتن به سر كار را نمی‌دهد. به عقیده مربی‌های ورزشی و متخصصان حوزه سلامت، حتی داشتن یك جلسه كوتاه 15 دقیقه‌ای باعث تعرق شده و سوخت و‌سازبدن تان را تحریك می‌كند تا كالری بیشتری در طول روز بسوزانید. ساعتتان را برای 15 دقیقه كوك كنید و طناب بزنید، دراز و نشست بروید، حركات كششی و غیره انجام دهید تا موتور سوخت و‌سازبدن تان به كار بیافتد. این مدت زمان 15 دقیقه‌ای كوتاه روزانه قبل از رفتن به سر كار باعث می‌شود كه در طول روز سوخت و‌سازبدن تان فعال بماند.

آدامس بجوید

نتایج پژوهشی كه در دانشگاه Rhode Island انجام شده است نشان می‌دهد كه جویدن آدامس بدون قند نه تنها جلوی ریزه خواری روزانه را می‌گیرد، بلكه به كالری سوزی بدن نیز كمك می‌كند. محققان مشاهده كرده‌اند افرادی كه آدامس می‌جوند، حدود 8 درصد كالری بیشتری در طول روز می‌سوزانند. این محققان توصیه می‌كنند كه در طول روز و بین وعده‌های غذایی، در حین آشپزی، تماشای تلویزیون و بعد از غذا، برای جلوگیری از پرخوری و ریزه خواری، آدامس بدون قند بجویید. فقط یادتان باشد در جویدن این نوع آدامس‌ها زیاده روی نكنید، زیرا باعث اسهال می‌شوند.

از هیچ فرصتی برای ورزش غافل نشوید

بدون شك بعد از ساعت كاری، رفتن به باشگاه و ورزش كردن بسیار دشوار است. در نتیجه اكثر افراد ترجیح می‌دهند خود را به منزل رسانده و برنامه ی‌های تلویزیون را دنبال كنند. اما این كار به نفع سلامتی تان نیست. بهتر است همانطور كه تلویزین تماشا می‌كنید، در فواصل آگهی‌های بازرگانی از جایتان بلند شده و طناب بزنید. دو عدد دمبل یا بطری آب معدنی كوچك دم دستتان باشد و همانطور كه تلویزیون می‌بینید، با آنها حركات ساده بدنی انجام دهید. از هر فرصتی برای بلند شدن و انجام حركات كششی و حتی دوی نرم داخل منزلتان استفاده كنید (البته به شرطی كه آرام بدوید و مزاحمتی برای همسایه طبقه پایین ایجاد نكنید) . توجه داشته باشید كه هر یك دقیقه طناب زدن باعث می‌شود كه حدود 10 كالری بسوزانید. با یك حساب سر انگشتی متوجه می‌شوید اگر در طول تماشای تلویزیون، ده مرتبه طناب بزنید، می‌توانید صد كیلوكالری بسوزانید، بدون اینكه هزینه و زمانی را برای رفتن به باشگاه ورزشی اختصاص داده باشید.

با آهنگ ورزش كنید

گوش دادن به موسیقی در حین ورزش كردن و دویدن باعث می‌شود كه مدت زمان بیشتری ورزش كنید و بیشتر عرق بریزید. در نتیجه كالری بیشتری نیز می‌سوزانید. نتایج پژوهشی كه در دانشگاه برونل لندن انجام شده است نشان می‌دهد دوندگانی كه به موسیقی گوش می‌دهند بیشتر می‌دوند و كالری بیشتری می‌سوزانند.

اتاق تان را خنك نگه دارید

احتمالا از سرما فراری هستید و در روزهای سرد سال رادیاتور را تا آخر باز می‌كنید. اما این كار به نفع تحریك متابولیسم بدن و كالری سوزی نیست. قرار داشتن در محیط سرد به افزایش متابولیسم بدن كمك می‌كنید. نتایج پژوهشی كه در نشریه Diabetes به چاپ رسیده است نشان می‌دهد دمای خنك باعث افزایش قدرت سوزاندن چربی‌های قهوه‌ای بدن می‌شود. بنابراین اكنون كه هوا گرم است بهتر است كولر را روشن كرده و منزل یا محل كارتان را خنك نگه دارید تا در طول روز سوخت وساز بدنتان، فعال بماند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : روزنامه آرمان