مسواك خارجي و نخ دندان، سطوح بين دندان‌ها را تميز مي‌كند؛ ولي نقش دهان شويه، پايين آوردن تعداد ميكروب‌ها در دهان است.
دبیر علمی‌دومین سمینار ملاحظات دندانپزشكی بیماران خاص و سیستمیك با بیان اینكه مردم
می‌توانند به جای دهان شویه از آب نمك استفاده كنند، گفت: مسواك زدن در شب مهمتر از مسواك زدن در صبح است.
محمدحسین خوشنویسان در حاشیه نشست خبری دومین سمینار ملاحظات دندانپزشكی بیماران خاص و سیستمیك در جمع خبرنگاران گفت: مسواك خارجی و نخ دندان، سطوح بین دندان‌ها را تمیز می‌كند؛ ولی نقش دهان شویه، پایین آوردن تعداد میكروب‌ها در دهان است.

 مسواك زدن دندان‌ها در شب مهمتر از صبح است
عضو هیئت علمی‌دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به رشد میكروب‌ها در دهان به كمك قندهای موجود در بزاق دهان تصریح كرد: در هنگام شب به علت كم شدن بزاق و فعالیت میكروب‌های دهان، محیط دهان اسیدی می‌شود؛ كه در نتیجه پوسیدگی دهان را افزایش می‌دهد.
وی افزود: مسواك زدن در شب باعث می‌شود محیط دهان در زمان فعالیت زیاد میكروب‌ها، قلیایی شود؛ كه در این محیط میكروب‌ها توان رشد ندارند.

مردم مواظب لكه‌های سفید‌ ـ قرمز دهان خود باشند
خوشنویسان در ادامه با اشاره به ابتلای 500 نفر در سال به سرطان دهان گفت: علائم این سرطان به صورت لكه‌های سفید - قرمز و زخم‌های كاملاً زخم‌های قرمز، خود را نشان می‌دهد.
وی افزود: فرد مبتلا به این زخم‌ها باید در صورت عدم بهبود در ظرف مدت 24 تا 72 ساعت سریعاً به پزشك مراجعه كند.
دبیر علمی‌دومین سمینار ملاحظات دندانپزشكی بیماران خاص و سیستمیك خاطرنشان كرد: تفاوت این سرطان با سرطان‌های دیگر در این است كه اگر به موقع تشخیص داده شود تا 99 درصد كاملاً قابل درمان هستند.

از هر 700 زایمان سالم یك نفر مبتلا به شكاف لب است
به گزارش فارس، خوشنویسان تصریح كرد: از هر 700 زایمان سالم، یك نفر مبتلا به شكاف لب تولد می‌شود؛ كه 70 درصد آنها به علت مسائل غیروراثتی از جمله كشیدن سیگار توسط اطرافیان مادر باردار روی می‌دهد.
وی با بیان اینكه پیشگیری از این بیماری، كار راحتی است، افزود: این بیماران به طور میانگین 20 سال از زمان تولد تا زمان بهبودی كامل درگیر این بیماری هستند؛ كه در نتیجه هزینه‌های زیادی به بخش سلامت و اقتصاد خانواده تحمیل می‌شود.
دبیر علمی‌دومین سمینار ملاحظات دندانپزشكی بیماران خاص و سیستمیك در پایان با اشاره به سرگردانی این بیماران در كشور خاطرنشان كرد: در سایر كشورهای دنیا، محل خاصی برای مراجعه این دسته از بیماران وجود دارد؛ اما در كشور ما متأسفانه هنوز چنین جایی وجود ندارد؛ كه راه اندازی آن نیازمند كمك‌های دولت مجلس است.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.com
مطالب پیشنهادی:
 کاهش علائم سینوزیت بوسیله آب نمک استریل
 تغذیه و سلامت دندان‌ها
 آشنایی با عوامل مؤثر در پوسیدگی دندان
 ترک برداشتن دندان