شيمی درمانی و پرتو درمانی با اين هدف انجام می گيرند که سلول سرطانی را وادار کنند خود را تخريب و نابود کند که به اين روند ، اپوپتوز می گويند ولی.....
 
محققان فرانسوی سلاح جدیدی را علیه سرطان ارائه کردند.
محققان علوم پزشکی در فرانسه ، طعمه مولکولی جدیدی را ارائه کرده اند که قادر است رفتار دی ان ای را تقلید کند.
محققان طی مقاله ای در شماره اخیر نشریه امریکایی تحقیقات بالینی سرطان اعلام کردند این مولکول قادر است با تقلید روش تخریب دی ان ای ، سلول های سرطانی را وادار کند خود را نابود کنند.
شیمی‌درمانی و پرتو درمانی با این هدف انجام می‌گیرند که سلول سرطانی را وادار کنند خود را تخریب و نابود کند که به این روند ، اپوپتوز می‌گویند ولی در برخی موارد این روش ها کارامد نیستند و نمی‌توانند روند آپوپتوز را آغاز کنند و سلول های سرطانی می‌توانند خود را ترمیم کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ، گروهی از محققان موسسه کوری در پاریس تحت سرپرستی دکتر ماری دوتری قطعات بسیاری ریزی از دی ان ای را یافتند که از رفتار دو قطعه انتهایی شکسته شده از دی ان ای را تقلید کنند.
این روش در واقع فریبی است که سلول های سرطانی را وادار می‌کند تصور کنند که بسیار تخریب شده اند و شروع به خودکشی کنند.
دکتر دوتری می‌گوید دانشمندان تحت نظرش ، این مولکول ها را با موفقیت بر روی موش های آزمایشگاهی ، تست کرده اند.
محققان همچنین چند ساعت بعد از پرتو درمانی ، با تزریق این مولکول ها که به دی بیت موسومند به میمون های مبتلا به سرطان دریافتند می‌توان به این روش ، هفتاد و پنج تا صد درصد سلول های سرطانی این حیوانات را نابود کرد.
در حالی که میزان تخریب سلول های سرطان فقط با استفاده از روش پرتو درمانی ، حدود سی تا پنجاه درصد است.
محققان می‌گویند اگر روند آزمایش ها به همین ترتیب پیش رود تا سال دو هزار و ده می‌توان استفاده آزمایشی این مولکول را بر روی داوطلبان انسانی آغاز کرد.
این تکنیک جدید به طور جدی در درمان تومور های مغزی و سرطان پوست موثر خواهد بود که به سبب وجود مقاومت در برابر پرتو درمانی ، معالجه سختی دارند.
اگر این روش موفق باشد ، می‌توان به کاهش دوز پرتوهای ایکس مورد استفاده در پرتو درمانی امیدوار بود که اغلب برای سلامت انسان کاملا سمی‌و مضر است.
 
گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:iribnews.ir
 
مطالب پیشنهادی:
ورزش و سرطان
نقش تغذيه در پيشگيری از سرطان
چرا سرطان زیاد شده است؟
واكسيناسيون برای پيشگيری از سرطان رحم
بعد جدیدی از ارتباط چاقی با سرطان تخمدان