خوردن مواد غذايی كم كالری كه تراكم انرژی پايينی دارند می‌تواند تاثير ژنی را كه وجود آن ارتباط قوی با بروز چاقی در كودكان دارد، خنثی كند و در واقع اين ژن را از كار می‌اندازد.


محققان اعلام كردند: بهره‌مندی از یك رژیم غذایی سالم و بهداشتی می‌تواند ژن چاقی را در كودكان سركوب كرده و عملكرد آن را متوقف كند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، بر اساس مطالعات جدید، خوردن مواد غذایی كم كالری كه تراكم انرژی پایینی دارند می‌تواند تاثیر ژنی را كه وجود آن ارتباط قوی با بروز چاقی در كودكان دارد، خنثی كند و در واقع این ژن را از كار می‌اندازد.

این تحقیق جدید با همكاری پژوهشگران دانشگاه كالج لندن و دانشگاه بریستول انجام گرفته است.

نتایج به دست آمده حاصل از مطالعه روی 2 هزار و 275 كودك است كه از دهه 90 میلادی تاكنون در تحقیق ALSPAC در بریستول شركت داشته‌اند. این پژوهش تاكید می‌كند اگر مردم یك رژیم غذایی سالم و كم كالری را دنبال كنند می‌توانند جلوی چاقی را بگیرند.

محققان خاطرنشان كردند كه یك چنین رژیم غذایی سالمی‌حتی می‌تواند برای افرادی كه حامل ژن FTO‌ هستند سودمند باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد كه این ژن در واقع یك عامل پرخطر برای بروز چاقی است و افرادی كه حامل ژن مزبور هستند، مستعد ابتلا به چاقی و اضافه وزن می‌باشند.

تراكم انرژی رژیم غذایی یا DED در واقع به معنی مقدار انرژی است كه هر واحد وزن از غذا مصرف می‌كند. تراكم انرژی غذایی پایین زمانی حاصل می‌شود كه فرد مقادیر زیادی از مواد غذایی غنی از آب مانند میوه‌ها و سبزی مصرف كند و خوردن مواد غذایی چرب و شیرین مانند شكلات و بیسكوئیت را محدود كند.

این پژوهش روی چگونگی تاثیر DED روی تشكیل چربی در بدن در طول یك دوره سه ساله در كودكان 10 تا 13 ساله، متمركز شده است.

محققان دریافتند: كودكانی كه در رژیم غذایی خود بیشتر از مواد پركالری و با تراكم انرژی زیاد مصرف می‌كنند سه سال بعد اغلب چاق‌تر هستند و علاوه بر این كودكانی كه حامل ژن چاقی پرخطر هستند نسبت به سایر همسالان خود در صورت دنبال كردن رژیم غذایی پركالری به چاقی‌های خطرناك و حتی گاهی بیمارگونه مبتلا خواهند شد.

 

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
 
مطالب پیشنهادی:
ارتباط عصبانیت با چاقی
آيا فعاليت بدنی می تواند بر ژن چاقی غلبه كند؟
رابطه مستقیم چاقی با بیماری دیابت
چاق ها نابارور می‌شوند؟!
برخی ویژگی‌های افراد چاق(1)