آیا واقعا 90% از سرطان ها قابل پیشگیری هستند؟
آیا سرطان قابل پیشگیری است و یا نقش اصلی در ابتلاء به سرطان را ژن ها، عوامل ژنتیک و وراثت ایفا می کند؟

پیشگیری از سرطان ممکن است؟

پیش بینی اینکه چه کسی به سرطان دچار می شود، آسان نیست. مطمئنا شما می دانید که عادت های خاصی مانند سیگار کشیدن و برنزه کردن پوست، به شدت خطر ابتلا به سرطان را بالا می برد. اما اگر این عادت ها را نداشته باشیم، احتمال ابتلا به سرطان واقعا کم می شود؟ یا ابتلا به سرطان به مسایل ژنتیکی یا به عبارتی به خوش شانسی و بد شانسی ارتباط پیدا می کند؟ شاید اینطور نباشد.

یک تحقیق که در مجله نیچر Nature منتشر شده نشان می دهد که، 70 تا 90 % از سرطان ها توسط باصطلاح فاکتورهای بیرونی و یا خارجی ایجاد می شوند، که عبارتند از عادت های ناشی از سبک زندگی و همچنین قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی. به عبارت دیگر 70 تا 90% از سرطان ها هیچ ربطی به عوامل ژنتیکی و یا عوامل وراثتی ندارند.

این تحقیق که توسط محققان دانشگاه استونی بروک  (Stony Brook) انجام شد، در واقع یک تحلیل مجدد از داده های بدست آمده در سال گذشته بوسیله دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins) بود که نشان می داد، حدود دو سوم از متغیر های دخیل در خطر ابتلا به سرطان به علت جهش تصادفی سلول ها بوجود می آیند یا به عبارتی بدلیل بد شانسی. این تحقیق جدید مخالفان زیادی پیدا کرده است. هرچند برای رسیدن به حرف آخر نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.

دکتر یوسف حنان (Yusuf Hannun) مدیر مرکز سرطان دانشگاه استونی بروک توضیح می دهد که، این تحقیق در واقع پاسخی بود به کسانی که مسئله بدشانسی را مطرح کرده بودند. ما می دانستیم که مسئله مطرح شده اشتباه است و ما به داده ها و یافته های خود بسیار مطمئن هستیم. لازم به ذکر است که همه عوامل خطر بیرونی موثر در ایجاد و ابتلا به سرطان به آسانی قابل کنترل نیستند. دکتر هنان می گوید، همه در مورد رابطه بین سیگار کشیدن و خطر ابتلا به سرطان آگاهی دارند و من امیدوارم شما هرگز سیگار نکشید و یا آنرا ترک کنید.او همچنین توصیه می کند که، مراقب وزن خود باشید و غذای سالم مصرف کنید و از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

شما ممکن است در محیطی زندگی کنید که مقدار زیادی رادون در محیط وجود دارد که می توان با جابجا شدن و رفتن به جای دیگر آن را برطرف کرد. همه ما اشعه گاما دریافت می کنیم، ولی خلبان ها مقدار اشعه بیشتری دریافت می کنند.شاید سخت باشد که بگوییم تمامی عوامل خارجی و محیطی قابل اصلاح هستند، ولی درصد زیادی از عوامل محیطی و بیرونی، بخصوص سبک زندگی را میتوان به نحوی اصلاح کرد و یا تغییر داد که احتمال ابتلا به سرطان کاهش یابد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چگونه از انواع سرطان ها می توان پیشگیری کرد؟


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ