آرد جو دو سر از نظر پروتئینی دارای ارزش تغذیه ای بالایی می باشد،آیا از خواص این نان مغذی اطلاع دارید؟

 

آرد جو دو سر (یولاف) منبع خوبی از نظر پروتئین با ارزش تغذیه‌ای بالاست كه در تهیه‌ نان مورد استفاده قرار می‌گیرد.مصرف نان یولاف موجب كاهش قند،كلسترول،HDL و LDL خون مصرف‌كنندگان این نوع نان می شود.
این مطالعه با هدف در نظر گرفتن اثر فیبرهای رژیمی به ویژه فیبرهای موجود در یولاف بر سلامت تغذیه‌ی انسان،اثر نان تهیه شده از آرد یولاف و آرد گندم بر كاهش قند،كلسترول،تری‌گلیسرید،HDLو LDL خون توسط دکتر محمد شاهدی و محمد فضیلتی در اصفهان انجام شد.
در این پژوهش از میان پرونده ‌های بهداری دانشگاه صنعتی اصفهان افراد دارای قند و كلسترول و یا تری‌ گلیسیرید بیشتر از معمول انتخاب شدند و نمونه‌ خون داوطلبان قبل از مصرف نان،10 روز و 15 روز پس از مصرف نان گرفته شد و خصوصیات قند ناشتا،كلسترول،تری‌گلیسرید،LDL و HDL تعیین گردید. نتایج به دست آمده مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته‌ها حاکی از آن بود كه مصرف نان یولاف (25 درصد آرد كامل یولاف و 75 درصد آرد 87 درصد استحصال گندم) موجب كاهش قند،كلسترول،HDL و LDL خون مصرف‌كنندگان نان شده است و اختلاف معنا‌داری در سطح یك درصد بین این خصوصیات خون قبل از مصرف و پس از 15 روز مصرف نان وجود داشت. 
نتایج نشان داد كه مصرف نان یولاف اثر معنی ‌داری از نظر آماری بر مقدار تری‌ گلیسیرید خون افراد مصرف كننده نداشته است.البته مقدار تری گلیسرید خون این افراد پس از مصرف نان كم‌تر از قبل از مصرف آن بود. 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:isna.ir
 
مطالب پیشنهادی: 
نخوردن نان و کمبود ویتامین B
برای پیشگیری از چاقی این نوع نان را مصرف کنید
رژيم غذايی لاغری
اصول تغذیه برای زنان باردار لاغر!!
آیا مصرف فیبر از چاقی جلوگیری می کند؟