يك متخصص تغذيه گفت: مهمترين خاصيت بادمجان در رژیم های غذایی مشخص می شود و مصرف آن باعث بهبود...
 
دکتر مرتضی صفوی گفت:بادمجان حاوی فیبر بالایی است و برای درمان یبوست و كاهش كلسترول مفید است و به دلیل داشتن پتاسیم بالا و سدیم پایین،برای كاهش فشار خون بسیار سودمند است.
وی گفت:بادمجان باز كننده عروق خونی و تقویت كننده معده و ادرار آور است.خوردن بادمجان بوی عرق را در بدن از بین می‌برد و خاكستر بادمجان نیز به صورت مخلوط با سركه برای معالجه زخم‌های جلدی موثر است.
این متخصص تغذیه افزود:بادمجان به علت داشتن یك ماده سمی به نام سولانین برای اشخاصی كه سابقه حساسیت دارند مفید نیست.
صفوی اضافه كرد:مهمترین خاصیت آن كم كالری بودن آن» است به همین علت غذای بسیار خوبی برای كسانی است كه می‌خواهند وزن كم كنند زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز است.وی گفت: بادمجان را حتماً باید به حالت كاملاً رسیده مصرف كرد زیرا خام آن طعم تلخ دارد و در كسانی كه آسم و برونشیت دارند باعث تحریك این بیماری‌ها می‌شود.
این متخصص تغذیه اضافه كرد:بادمجان اثر نرم كننده،برطرف كننده یبوست،ادار آور دارد و به علت دارا بودن آهن در رفع كم‌خونی بسیار مفید است.همچنین ریشه بادمجان،شاخه‌های خشك شده و برگ‌های آن اثر بند آورنده خون دارد.
صفوی گفت:بادمجان پادزهر خوبی برای مسمومیت‌های حاصل از خوردن قارچ سمی است.مصرف بادمجان گرفتگی رگ‌ها را باز می‌كند و افراد را از خطر سكته قلبی حفظ می‌كند.
وی افزود:برگ‌ها و پوست سیاه بادمجان را اگر بجوشانند این جوشانده درمان اسهال خونی است. جوشانده ریشه بادمجان برای درمان بیماری آسم مفید است.
صفوی گفت:آب زرد رنگی كه در موقع نمك زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج می‌شود نیز برای خشك كردن عرق دست و پا بهترین دارو است و اشخاصی كه دست و پایشان مرتب عرق می‌كند و باید دست و پای خود را با آن چند بار در روز بشویند مفید است.
این متخصص تغذیه اضافه كرد:بهترین روش پخت بادمجان آب پز كردن و پختن در فر است زیرا سرخ شده آن سنگین شده و برای معده‌های ضعیف مناسب نیست.
وی افزود:افرادی كه بواسیر و درد چشم دارند نباید از بادمجان استفاده كنند زیرا بیماری آنها را تشدید می‌كند.این گونه اشخاص اگر می‌خواهند بادمجان بخورند بهتر است آن را با گوشت و روغن یا سركه بپزند و بخورند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی:
خواص بادمجان
بادمجان و این همه خاصیت!
آیا میدانید کالری غذاهایی که میخورید چقدر است؟
میزان کالری مصرفی شما در روز
چگونه بدون ورزش کالری زیادی بسوزانیم؟