سالمترین قلب ها متعلق به کدام کشور است؟
محققان بر این باورند که جامعه بومیان 'چیمانه' که در اعماق آمازون بولیوی به سر می برند، سالم ترین قلب را در میان جوامع انسانی دارا هستند

نتایج پژوهش های جدید نشان می دهد، گروهی از بومیان بولیوی که درعمق آمازون زندگی می کنند، سالم ترین قلب را در میان انسان ها بر روی کره خاکی دارند. نتایج تحقیقات نشان می دهد که این گروه از بومیان بولیوی پایین ترین سطح تصلب شریان(Atheroَsclerosis) را درمیان سایر انسان ها دارند .

دانشمندان دراین تحقیق به نکات مهمی در باره عوامل کاهش خطرات بیماری های قلبی دست یافتند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که بومیان چیمانه از لحاظ فیزیکی فعال بوده و روزانه حدود چهار تا هفت ساعت فعالیت داشته و رژیم غذایی آنها پایین ترین میزان چربی و شکر را دارد. این گروه از بومیان بولیوی به شکار و کشاورزی می پردازند.

بر اساس این گزارش، نتایج این تحقیق که در نشریه 'ژورنال لانست' انتشار یافت و در نشست کاردیولوژی 'امریکن کالج' ارائه شد، روش زندگی این گروه از بومیان بولیوی را در داشتن چنین قلب سالمی موثر دانسته است .

دکتر رندال تامپسون متخصص قلب از بیمارستان سنت لاکس هیلث سیستم، واقع در کانزاس ایالت میسوری آمریکا درباره این پژوهش گفت: میانگین سلامتی عروق یک فرد میانسال چیمانه درمقایسه با یک فرد غربی، 28 سال جوان تر نشان می دهد. 

این تحقیق بر روی جامعه نمونه آماری 705 نفری از بومیان چیمانه صورت گرفت و نتایج آن با یک نمونه شش هزار و 800 نفری از شهروندان آمریکایی به مقایسه گذاشته شد. 

داشمندان دراین تحقیق به این نتیجه رسیدند که آمریکایی ها در مقایسه با بومیان چیمانه پنج برابر با خطر احتمال داشتن بیماری های قلبی مواجه اند.

بر اساس این تحقیق از هر 10 چیمانه 9 نفر فاقد خطر بیماری های قلبی است. برخی متخصصان بر این باورند که می توان از عادت سلامتی بومیان چیمانه الگو برداری کرد.

دکتر یوپ پرک متخصص قلب از دانشگاه لینوئس سوئد درباره نتایج این تحقیق گفت: اگر مردم بتوانند کشیدن سیگار را متوقف کنند و روزانه نیم ساعت ورزشی که آنها را به نفس زدن بیندازد، بپردازند بزرگترین کمک را به خود کرده اند.

بومیان چیمانه یک گروه حدود هزار و 600 نفره ای هستند که در یکی از انشعاب های رود آمازون زندگی می کنند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: shafaonline.ir