کشف جدید: غذاهای شور و پر نمک گرسنه می کند، نه تشنه
اگر تاکنون، هم خودتان و هم دیگران بر این باور بوده‌اید که خوردن غذاهای شور و پرنمک باعث تشنگی می‌شود، بهتر است برداشتتان را اصلاح کنید. دانشمندان کشف کرده‌اند که غذاهای شور برعکس تصور عمومی باعث کاهش نیاز به آب و افزایش احساس گرسنگی می‌شوند

بر اساس یافته‌هایی که در نشریه تحقیقات بالینی (Clinical Investigation) منتشر شده، محققان در مطالعه‌ای متوجه شدند، خوردن غذاهای شور، نمک را در ادرار گسیل می‌کند در حالی  که آب به سمت کلیه و بدن حرکت می‌کند. طبعاً چنین روندی نشان می‌دهد که نیاز آبی بدن رفع شده است.

این تحقیق به سرپرستی «فردریش سی. لوفت» از مرکز پزشکی مولکولی در آلمان انجام گرفته است و گروهی از دانشمندان که با او همکاری داشته‌اند، با شبیه‌سازی ماموریت سفر به مریخ، دریافتند که دقیقاً عکس آن چیزی درست است که معمولا تصور می‌شود: اسمولیت (osmolyte) ترکیبی است مرتبط با سلول که به گفتهٔ لوفت، به مولکول‌های آب متصل می‌شود تا در حمل آن به نواحی بدن کمک کند. این‌که نمک به جریان ادرار راه می‌یابد، نشان می‌دهد طبیعت ظاهراً راهی موثر یافته است تا آب را نگاه دارد و از شر نمک خلاصی یابد. به همین دلیل در شرکت‌کنندگان در تحقیق نیز، پس از مصرف غذاهای شور، نیاز به کسب انرژی، بیشتر احساس می‌شد تا نیاز به مصرف آب.

آنها شرکت‌کنندگان را به دو گروه ۱۰ نفره از مردان تقسیم کردند و یک گروه به مدت ۱۰۵ روز و گروه دیگر به مدت ۲۰۵ روز در سفینه‌ای ساختگی و مهر و موم شده، مورد بررسی قرار گرفتند. هر دو گروه رژیم غذایی مشابهی داشتند اما سه سطح متفاوت از نمک در غذای مصرفی آنها موجود بود.

نتایج نشان داد که خوردن نمک بیشتر منجر به افزایش آن در محتوای ادرار و ایجاد مکانسیمی برای نگهداری آب در کلیه‌ها می‌شود. همچنین رژیم غذایی شور باعث شده بود که شرکت‌کنندگان میزان کمتری آب بنوشند و در عوض احساس گرسنگی بیشتر و تمایل به دریافت منابع غذایی برای کسب انرژی نشان دهند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatonline.ir