توصیه می شود با فرا رسیدن فصل تابستان از این لبنیات استفاده کنید،اما چه نوعی از لبنیات ؟
   
مسئول واحد بهبود تغذیه مركز بهداشت خوزستان با اشاره به مسمومیت‌های غذایی در فصل تابستان توصیه كرد:برای اطمینان از سالم بودن شیر نیز بهتر است پیش از مصرف حداقل به مدت 20 دقیقه جوشانده شود.همچنین مصرف خامه در تابستان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
دكتر سید عبدالصاحب باقری همچنین برای نگهداری باقیمانده‌های غذا گفت:در فصل گرما حتما غذا را در یخچال نگهداری كرده و حتی‌الامكان مرغ و ماهی پخته،دور از برنج نگهداری شود،‌زیرا گوشت مرغ و ماهی همراه با برنج،احتمال فساد این مواد غذایی را افزایش می‌دهد.
وی اظهار كرد:مسمومیت‌های غذایی ناشی از مصرف غذاهای آلوده از شایع‌ترین بیماری‌های فصل تابستان است و با رعایت نكات بهداشتی و مصرف مواد غذایی پاستوریزه و مطمئن می‌توان از ابتلا به مسمومیت در تابستان پیشگیری كرد.
وی افزود:بیماری‌های ناشی از مصرف غذاهای آلوده در فصل تابستان شامل دو گروه مسمومیت‌های ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده به باكتری‌ها،ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا و مسمومیت‌های ناشی از مصرف غذاهای آغشته به مواد شیمیایی مانند سموم و آفت‌كش‌ها هستند.
باقری تصریح كرد: به شهروندان توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به مسمومیت‌های غذایی در فصل تابستان از خرید و مصرف مواد غذایی رو باز از فروشندگان دوره‌گرد پرهیز كنند.
این كارشناس تغذیه اضافه كرد:همچنین بستنی از جمله مواد غذایی است كه به دلیل وجود لبنیات در آن به مراقبت بسیاری در تابستان نیاز دارد و به شهروندان توصیه می‌شود از مصرف بستنی رو باز و فله‌ای خودداری كرده و بستنی را به صورت پاستوریزه مصرف كنند.همچنین یخ در بهشت‌های موجود در بازار به هیچ وجه بهداشتی نیست.
باقری درباره نگهداری غذا متذكر شد:مسمومیت‌های ناشی از مصرف آب آلوده نیز در فصل تابستان افزایش می‌یابد.بنابراین لازم است افراد از مصرف آب غیرشرب و نامطمئن خودداری كرده و برای اطمینان از سلامت آب در سفر از آب معدنی استفاده كنند.
وی گفت:احساس سرگیجه،سردرد،ضعف و تاری دید از علائم مسمومیت غذایی است و به محض مشاهده این علائم باید به پزشك مراجعه شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
آیا لبنیات ترش سودمند است؟
از مصرف لبنیات با میوه خودداری کنید
چرا اینقدر شیر خوردن توصیه میشود؟
چرا بايد پنير بخوريم؟
10 راه پنهانی برای افزایش كلسیم