پوست احتیاج به مراقبت و نگهداری دارد. رعایت یكسری اصول ساده در زندگی می‌تواند از تشكیل چروك و خطوط صورت جلوگیری كند.

 

* تمیز نگاه داشتن پوست
صورت خود را با صابون ملایم (گلیسیرینه)‌ بشویید و این كار را حداكثر 2 بار در روز تكرار كنید.لیف زدن یا شستشوی خشن ضرورت نداشته و بهتر است پوست لطیف صورت را با دست شستشو دهید.پس از شستن كامل صورت با آب گرم یكبار هم با آب سرد پوستتان را آبكشی كنید تا طراوت و شادابی خود را حفظ نماید.برای خشك كردن فقط حوله را روی پوست فشار داده و از كشیدن خشن آن روی پوست خودداری نمایید. 
 
* استراحت كافی‌
استراحت به میزان حداقل 8 ساعت در طول شب و اگر امكان داشته باشد،یك چرت كوتاه پس از ناهار بسیار عالی است. 

*  پرهیز از آفتاب‌
پرهیز از آفتاب تا حد ممكن و استفاده منظم از ضد آفتاب كه مهمترین عامل در پیشگیری از بروز چروك‌هاست.ضد آفتاب بایستی در منزل هم حداقل 21 بار در روز استعمال شود.ضد‌آفتاب با عیار حفاظتی 30 و بالاتر كافی است.بهتر است نوع ضد آفتاب را متخصص پوست تعیین كند.استفاده از عینك آفتابی هم بسیار مفید است،زیرا از جمع شدن چشم‌ها و افتادن چروك دور آنها ممانعت می‌كند.

* ورزش كردن برای حفظ شادابی و طراوت همه اندام‌های بدن از جمله پوست مفید است. 

*رعایت رژیم غذایی مناسب و میوه و سبزیجات تازه به مقدار زیاد استفاده كنید.
از خوردن چربی‌های با منشاء حیوانی تا حد ممكن پرهیز كنید.حبوبات،غلات،شیر بدون چربی، ویتامین‌های E - D - C -B complex - A، آبمیوه‌ها،گوشت مرغ و ماهی برای بدن بسیار مفید هستند. از خوردن تنقلات،چیپس،پفك،سس،ساندویچ،پیتزا و غذاهای آماده،شكلات،شیرین و نوشابه پرهیز كنید. 

* پرهیز از كم و زیاد كردن وزن بخصوص به طور ناگهانی. 

*  پرهیز از استرس و تنش‌های عصبی.
از اخم كردن و انداختن چروك به پیشانی و دور چشم‌ها هنگام دقت كردن به چیزی،مطالعه كردن و یا تلویزیون نگاه كردن اجتناب كنید.دقت كنید كه این كار گاهی به صورت یك عادت در آمده و به صورت غیرارادی انجام می‌شود.تا می‌توانید شاد باشید و بخندید. 

* استفاده از مرطوب‌كننده یا چرب‌كننده (برحسب نوع پوستتان)‌
در طول روز بخصوص در فصول سرد سال الزامی است.پوست‌های خشك زودتر دچار چین و چروك می‌شوند.از لوازم آرایش كمتر استفاده كرده و در صورت استفاده حتما آنها را در هنگام خوابیدن كاملا از روی پوست پاك كنید.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
روشهایی فوقالعاده برای پیشگیری از چین و چروک!!
محاسبه سن واقعی پوست!!
پنج عادت مهم برای سلامتی پوست
مراقبتهای پوستی برای سنین مختلف
چین وچروک در صورت