سیگارهای با تار tar کمتر سالم تر هستند؟
به دلیل ادعای درج شده روی پاکت سیگار که می گوید "با تار Tar کمتر"، سیگاری ها این باور دروغ را این طور معنا می کنند که "سیگاری که تار tar کمتری دارد، سیگار سالم تری است." که این اعتقاد کاملا اشتباه است.

فیلترهای موجود در کاغذ سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند

(بخش سلامت رویترز Reuters) محققان می گویند که فیلترهای موجود در کاغذ سیگار Cigarette filters، که چندین سال قبل برای کاهش میزان استنشاق تار tar (ماده تیره رنگ و قیر مانند درون سیگار) سیگار توسط افراد سیگاری و همچنین کاهش و تغییر در دیگر مواد مضر موجود در سیگار بوجود آمد، به طریقی سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه می شود.

نویسندگان این تحقیق مجددا روی تغییرات نرخ/میزان سرطان ریه و تغییرات روی انواع سرطان ریه که شایع هستند تحقیق کردند. نویسندگان مطالعه دلیل آوردند که روزنه های کوچک تهویه که تقریبا در تمام کاغذهای سیگارهایی که امروزه به فروش می رسند وجود دارند یک خطر جدید برای سلامتی محسوب می شوند.

دکتر پیتر دی شیلد Peter D. Shields از مرکز پزشکی وکسندر Wexner  دانشگاه ایالتی اوهایو: " طراحی فیلترهای موجود در کاغذ سیگار که دارای تهویه هستند باعث می شود که سیگار حتی خطرناک تر شود، زیرا این حفره ها می توانند تغییراتی در نحوه سوختن توتون بوجود آورند و باعث می شوند که سیگاری ها چون فکر می کنند این دود سیگار تصفیه شده و ایمن تر است دود بیشتری استنشاق کنند. "

وی افزود: " این موضوع در مورد تمام سیگارها صدق می کند، چون تقریبا تمام سیگارهایی که به فروش می رسند این حفره ها را دارند نه فقط آن هایی که با اسم سبک  lights یا فوق سبک ultra-lights به فروش می رسند. "

 فیلترهای موجود در کاغذ سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند

نرخ آدنوکارسینومای adenocarcinoma (تومور بخیم در بافت) ریه، سرطان ریه که اغلب به دلیل سیگار کشیدن ایجاد می شود، به بیش از 4 برابر در مردان و 8 برابر در زنان به دلیل تغییرات در طراحی و در ترکیب سیگارها از دهه 1950 افزایش یافت.

شیلد و تیمش گزارش شواهدی درباره ارتباط بین تهویه فیلترهای موجود در کاغذ سیگار با نرخ افزایش سرطان ریه را در مجله National Cancer Institute منتشر کرد.

تهویه فیلترهای موجود در کاغذ سیگار، مقدار تار tar موجود در دود سیگار را هنگام تست توسط ماشین های سیگار سازی، کاهش می دهد. اما افزایش تهویه و کندتر کردن سوختن تنباکو در نتیجه سبب پک زدن بیشتر به سیگار و سمیت بیشتر مواد سرطان زایی شد که افراد سیگاری در معرض استنشاق آن قرار می گیرند.

به گفته شیلدز: " استفاده از حفره های تهویه فقط میزان دود سیگار در ماشین سیگار سازی را کاهش می دهد. ماشین ها هیچ ارتباطی با اثرات واقعی روی انسان ندارند. حفره های تهویه در واقع فقط باعث می شوند که فرد در معرض دود و عوامل سرطان زای بیشتری قرار بگیرد. "

تیم شیلد می نویسد، به دلیل ادعای درج شده روی پاکت سیگار که می گوید "با تار Tar کمتر"، سیگاری ها این باور دروغ را این طور معنا می کنند که "سیگاری که تار tar کمتری دارد، سیگار سالم تری است." که این اعتقاد کاملا اشتباه است.

افزایش فیلتر تهویه همچنین منجر به ایجاد اندازه کوچکتر ذرات می شود، که این امر اجازه می دهد دود بیشتری به بخش های آسیب پذیر ریه برسد.

علاوه بر این، حتی اگر اندازه تار tar و نیکوتین با اندازه گیری دستگاه در طول زمان کاهش یافته باشد، هیچ تغیر قابل توجهی در مصرف روزانه نیکوتین در بین افراد سیگاری در طی 25  سال گذشته مشاهده نشده است.

" شواهد نشان می دهد که اغلب سیگارهای مدرن بیشتر برای سرطان ریه خطرناک هستند. دلایلی وجود دارد که علاوه بر حفره های تهویه، دلایل دیگری هم در ابتلا به سرطان دخیل هستند ولی دلیل نمی شود که این عامل را نادیده بگیریم. "طراحی سیگارها می تواند وباید برای همه دلایل موجود تنظیم شوند تا بتوانیم تمامی احتمالات را در نظر بگیریم.

این حفره ها هیچ مزینی برای سلامت ندارند و به بهداشت خدمت نمی کنند و میزان تار tar کمتری به مردم تحویل نمی دهند. بنابراین با وجود آسیب بالقوه ای که دارند سازمان ملی غذا و دارو FDA  می تواند وارد عمل شود حتی با وجود کامل نبودن شواهد علمی در این مورد. سازمان غذا و دارو می تواند تولیدکنندگان سیگار را مجبور به تولید فیلترهایی بدون حفره در کاغذ سیگار نماید. این کار راحت است و بعضی برند ها در حال حاضر به این سمت حرکت کرده اند.

به گفته شیلد: واضح است که فیلتر داشتن سیگار سالم تر است. این مطالعه دربار حفره هایی است که در این فیلتر ها قرار می دهند. ما نمی گوییم که فیلتر ها را حذف کنید، فقط می خواهیم با حذف این حفره ها طراحی آن ها را تغییر دهید.

تیم تحقیقاتی می گوید: سازمان غذا و دارو در حال حاضر دارای اختیارات لازم برای حذف تهویه فیلتر است، چرا که این تهویه ها هیچ فایده ای برای سلامت عمومی ندارند و فقط یک قول دروغین برای کاهش خطرات هستند.

این اقدام سازمان غذا و دارو برای ممنوعیت تهویه فیلتر از لحاظ علمی توجیه شده و با مسئولیت آن ها برای بهبود عملکرد سلامت عمومی در یک راستا قرار دارد.شواهد جمع آوری شده توسط تیم شیلد به اندازه کافی برای واکنش سازمان غذا و دارو محکم است.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ