افرادی که دارای فشار خون بالا هستند،داروهای مسکن برایشان مفید است یا مضر؟
 
آسپیرین،ایبوپروفن و استامینوفن ممکن است فشار خون را بالا ببرند و بنابراین خطر بیماری قلبی را افزایش دهند. 
پژوهشگران آمریکایی دوشنبه 26 فوریه (7 اسفند) اعلام کردند در مردانی که در اغلب روزهای هفته از این داروهای مسکن استفاده می‌کنند،نسبت به مردانی که این داروها را مصرف نمی‌کنند،احتمال تشخیص فشار خون بالا یک سوم  بیشتر است.
این یافته‌ها که در شماره اخیر نشریه Archives of Internal Medicine منتشر شده است،یافته‌های یک تحقیق قبلی در سال 2002 را تقویت می‌کند که نشان می داد مصرف این داروهای مسکن با افزایش فشار خون در زنان همراهی دارد.
دکتر جان فورمن از بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون،سرپرست این تحقیق در بیانیه‌ای گفت: "مصرف داروهای مسکن یک علت بالقوه قابل پیشگیری فشار خون بالا  است."
پژوهشگران در این تحقیق فشار خون 16000 مرد را برای مدت 4 سال بررسی کردند.مردانی که شش یا هفت روز هفته استامینوفن (پاراستامول) مصرف می‌کردند نسبت به مردانی که این دارو را مصرف نمی‌کردند با احتمال  34 درصد بیشتر فشار خون بالا داشتند.
در مورد آسپیرین و مسکن‌های شبه‌ آسپیرینی یا داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن نیز یافته‌های مشابهی بدست آمد.
میزان مصرف داروهای آسپیرینی هم در بالا بردن فشار خون نقش داشت.مردانی که بیش از 15 عدد
از این قرص‌ها در هفته مصرف می‌کردند، 48 درصد بیشتر د رمعرض فشارخون بالا
بودند.
داروهای شبه ‌آسپیرینی هم بر توانایی عروق در کشاد شدن اثر می‌گذارند و هم باعث تجمع سدیم در بدن می‌شوند – دو عاملی که می‌تواند باعث بالا رفتن فشار خون شود.
البته دکتر کورهان یکی از محققان دخیل در این بررسی یادآوری می‌کند که مردانی که به توصیه پزشک برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی روزی یک قرص آسپیرین می‌خورند،نباید مصرف آن را قطع کنند،چرا که در این مورد منافع آسپیرین بر مضرات آن می‌ارزد.
میلیون‌ها نفر هر روز برای درمان سردرد،التهاب مفاصل (آرتریت)،دردهای عضلانی و سایرها دردهای بدنی از این قرص‌های مسکن استفاده می‌کنند.
دکتر الیوت آنتمن،از بیمارستان بریگهام و یانگ،می‌ گوید:‌ "ما به پزشکان توصیه می‌کنیم ابتدا با شیوه‌های غیردارویی مانند فیزیوتراپی و ورزش،کاهش وزن برای کاهش فشار بر روی مفاصل، و گرما یا سرما درمانی آغاز کنند."د ر مقابل شرکت‌های دارویی سازنده مسکن‌ها از محصولات خود دفاع می‌کننددر واقع برخی از پژوهشگران اعتقاد دارند که تجویز منظم مقادیر کم آسپیرین در برخی از بیماران مبتلا به فشار خون بالای خفیف می‌تواند به درمان آنها کمک کند"
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
فشار خون چیست؟
در مواقع افت فشارخون چه بخوریم؟
تفاوت میزان فشارخون در شب و روز!
سبزی هایی موثر در کاهش فشار خون
آنچه زنان بايد درباره فشارخون بالا و بيماری قلبی بدانند