چرا ناهار مدرسه های ژاپن بهترین ناهار دنیاس؟!
علت بسیاری از پیشرفت ها و کارآمدی ها در ژاپن وجود زیرساخت های اصولی با اجرایی جدی است که در بسیاری از کشورها از جمله کشور خودمان تقریبا بی معنی است. یکی از این موفقیت ها داشتن کمترین نرخ چاقی در کودکان است که علت اصلی آن تهیه سالم ترین ناهار دنیا در مدرسه است.

چرا ژاپن دارای کمترین نرخ چاقی کودکان در جهان است؟

هنگامی که آمریکایی ها به منوی ناهار کودکیشان در کافه تریای مدرسه فکر می کنند، احتمالا یک تکه گوشت رنگ و رو رفته بی شکل و بی مزه را به خاطر می آورند. ولی برای کودکان ژاپنی، ناهار مدرسه یک تجربه غنی از فرهنگ، مواد مغذی و ترکیبی پایدار است.

به گفته ماشیرو اوجی Masahiro Oji، یکی از مدیران دولتی آموزش بهداشت مدارس در ژاپن در مصاحبه ای به واشینگتن پست Washington Post، گفت:" دیدگاه ژاپن این است که ناهار مدرسه بخشی از آموزش است نه جدا از آن. "

چرا ناهار مدرسه های ژاپن بهترین ناهار دنیاس؟!

هزینه ناهار ارائه شده در مدارس ژاپن مقرون به صرفه بوده و ناهار دانش آموزان از مواد غذایی تازه و توسط خود دانش آموزان آماده می شود. و کودکان ژاپنی غذایی که آماده کرده اند صرفا برای خوردن نیست، آنها حین آماده کردن غذا در مورد مواد مغذی و عناصر فرهنگی غذایشان هم آموزش می بینند. غذاها از مواد بومی آن منطقه تهیه می شود و حاوی مقدار متعادلی برنج، سبزیجات، ماهی و سوپ است و هر وعده غذایی فقط 2.50 دلار برایشان هزینه دارد.

به گفته تاتسوجی شینو Tatsuji Shino، مدیر مدرسه ابتدایی اومجیما در توکیو در مصاحبه با واشینگتن پست گفت:، " والدین می گویند که بچه ها در مورد غذایی که در مدرسه خورده اند با آنها صحبت می کنند و دوست دارند دوباره آن غذا را با والدین خود در خانه تهیه کنند و بخورند. "

چرا ناهار مدرسه های ژاپن بهترین ناهار دنیاس؟!

دانش آموزان ژاپنی همچنین مهارت های همکاری، آداب معاشرت، سرو کردن غذا و شستشو را یکی پس از دیگری در مدرسه می آموزند.با توجه به این واقعیت که ژاپن دارای کمترین نرخ چاقی کودکان در جهان است، به احتمال زیاد آمریکایی ها چیزهای زیادی از ناهار مدرسه این کشور می توانند بیاموزند. یک مطالعه که در سال 2011 انجام شد نشان داد که دانش آموزان آمریکایی که به طور منظم ناهار مدرسه را می خورند – که معمولا شامل پیتزا، مرغ سوخاری و سیب زمینی سرخ شده است – نسبت به کودکانی که از خانه ناهار می آورند، 29 درصد چاق تر هستند.

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ