شاید بسیاری از ما دچار افسردگی باشیم اما از مراجعه به روانپزشک خودداری می کنیم،راه حلی...
 
براساس تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده زنان دو برابر مردان در معرض خطر افسردگی هستند،اظهار كرد:افسردگی زمانی به وجود می‌آید كه شخص به مدت 2 هفته علائمی ‌نظیر كاهش یا افزایش اشتها،اختلال خواب (بی‌خوابی یا خواب بیش از حد)،كاهش انرژی،احساس خستگی و عدم توانایی كار كردن داشته باشد.
وی ادامه داد:برای فرد افسرده فعالیت‌هایی كه قبلا لذت بخش بوده دیگر لذتی ندارد،احساس بی‌ارزشی می‌كند،‌خودسرزنشی دارد،توانایی تفكر و تمركز وی كاهش پیدا می‌كند و افكار مرگ و خودكشی در ذهنش تداعی می‌شود.
وی درخصوص درمان افسردگی،تصریح كرد:در مرحله اول فرد باید موقعیت‌هایی كه سبب بروز افسردگی شده از قبیل طلاق،از دست دادن عزیز،‌ شكست خوردن در امتحان و... را بپذیرد، به عبارت دیگر شخص افسرده باید موقعیت‌های ناخوشایندی كه خارج از كنترلش است را بپذیرد و همچنین روابط خود را با افراد دیگر تقویت كند.
این روانشناس با بیان اینكه افكار اشتباه و ارزیابی‌های غلط باعث افسردگی شخص شده است،گفت: شخص افسرده باید افكار خود را زیر سوال برده و افكار غلط را اصلاح كند،چرا كه این افكار است كه او را عذاب می‌دهد بدین معنا كه افكاری مانند «من توانایی كار كردن ندارم،هیچ كس دوستم ندارد و ...» را روی كاغذ نوشته و با آنها مقابله نماید و از سوی دیگر افكار مثبت و واقع بینانه را جایگزین آنها كند. وی حمایت خانواده،جامعه،اطرافیان و محبت كردن به فرد افسرده و ورزش كردن را در درمان بسیار كمك‌كننده دانست و گفت:مشكلات و تنش‌ها برای همه اشخاص بوجود می‌آید. برای پیشگیری از بروز افسردگی، افراد باید مهارت‌های زندگی را بیاموزند، برخورد واقع بینانه و منطقی با مشكلات را یاد بگیرند،‌تفریح مناسب،دوستان خوب داشتن،تغذیه و ورزش كردن هم به پیشگیری از این بیماری كمك می‌كند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
از کجا بفهمیم افسرده ایم یا نه ؟
راهی برای پیشگیری از افسردگی
علتهای ایجاد افسردگی
5 اشتباه رایج درباره افسردگی
ارتباط افسردگی و عطر!