روزه علاوه بر آثار معنوی فراوان و تزكیه روحی می‌تواند باعث بركات فراوان از نظر جسمی و فیزیولوژیك باشد.اما باید در هنگام افطار...
 
 متخصصان علوم پزشكی نیز از جنبه‌های مختلف به آثار مفید روزه‌داری اسلامی پرداخته‌اند.همانطور كه در فرمایشات معصومین نیز به كرات اشاره شده است روزه باعث ارتقای سلامتی خواهد بود.
یكی از نكاتی كه در تغذیه سالم و برای تنظیم متابولیسم طبیعی توصیه می‌شود،داشتن یك نظم غذایی و وعده‌های غذایی مكرر در روز می‌باشد.در ایام روزه داری كه افراد طی روز از خوردن امساك می‌نمایند باید در ساعات باقیمانده همین نظم را به نحوی ایجاد كنند.
 
در هنگام افطار:
 *در مقایسه افطار با وعده‌های معمول غذایی،افطار را می‌توان متناظر با صبحانه در نظر گرفت.لذا مواد غذایی مشابه صبحانه هنگام افطار توصیه می‌شود.شایان ذكر است 15 تا 20 درصد انرژی دریافتی طی روز را باید هنگام افطار مصرف كرد.
 
 *پس از اذان مغرب بدون تاخیر طولانی روزه را باز نموده و ترجیحا از مواد غذایی مایع و سبك به همراه تركیبی از غلات ترجیحا نان از نوع سبوس‌دار (به طور مثال: نان سنگك) در زمان افطار استفاده شود.توصیه می‌شود از مایعات گرم مانند آبجوش یا چای كم‌ رنگ به‌جای آب سرد برای شروع افطار استفاده شود.
 
 *داشتن مواد غذایی حاوی فیبر و قندهای پیچیده از قبیل سبزیجات و نیز انواع میوه به جای استفاده از تركیبات حاوی قندهای ساده و چربی فراوان (از قبیل حلوا آن هم به میزان زیاد) توصیه می‌شود.
 
 *استفاده فراوان از آب و نیز انواع شربت‌ها به بهانه كنترل تشنگی نه تنها باعث كنترل تشنگی نخواهد شد،بلكه به‌علت استفاده از حجم بالایی از مایعات و گنجاندن آن در معده‌ای كه ساعت‌ها خالی بوده است،می‌تواند با عث التهاب معده و دستگاه گوارش شود،لذا پس از چند روز این افراد دچار درد در ناحیه فوقانی شكم شده و گاه باعث می‌شود كه از ترس ناراحتی شدیدتر نتوانند به روزه‌داری ادامه دهند.در مورد مصرف فراوان شربت‌ها نیز با توجه به افزایش قند ناگهانی دریافتی و ترشح شدید هورمون انسولین برای تنظیم قند خون، در فاصله زمانی كمی فرد دچار گرسنگی و ضعف شده و مجددا برای رفع آن به استفاده از مواد غذایی شیرین پرداخته و این سیكل تكرار می‌شود.
 
* سرعت غذا خوردن را نیز در هنگام افطار بایستی كنترل كرد.پیشنهاد می‌شود 15 تا 20 دقیقه را برای افطار باید اختصاص داد تا هم دستگاه گوارش بتواند خود را برای شروع مجدد هضم و جذب آماده نماید و هم طی این مدت تنظیم احساس سیری توسط مغز صورت پذیرد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
رابطه ی بین روزه و شماره عینک شما
روزه گرفتن برای چه بیمارانی ممنوع است؟
سؤالاتی دربارهی روزهداری در ماه مبارک رمضان
علت چاقی بعد از ماه رمضان
تاثیرات پرخوری و کم خوری در ماه رمضان