تغییر ساعت نوروزی باعث بیماری می شود!!
تغییر ساعت در ابتدای نوروز هرسال انجام می شود، اما آیا با پیامدهای تغییر ساعت آشنا هستید؟

تغییر ساعت نوروزی و بیماری های ناشی از آن

تغییر ساعت نزدیک است چراکه با آغاز فصل بهار، ساعت رسمی کشور ما هم مانند بعضی از کشورهای غربی یک ساعت به جلو کشیده می شود. اگر چه یک ساعت، تفاوت چندانی ندارد اما حتی از دست دادن یک ساعت خواب، می تواند مشکلات بسیاری را برای سلامتی مردان، زنان و کودکان ایجاد کند.

جدیدترین مطالعه محققان دانشگاه کلرادو آمریکا نشان می دهد تغییر ساعت موجب بروز اختلالات سلامتی می شود.تغییر ساعت تابستانی یا صرفه جویی در زمان نوروز که در بیشتر کشورهای غربی، ساعت تابستانی نامیده می شود، به تغییر ساعت در منطقه های زمانی گفته می شود که موجب طولانی تر شدن روز در عصر و کوتاه تر شدن آن در صبح می شود.

یک گروه از محققان دانشگاه کلرادو در مطالعه اخیرشان کشف کردند حداقل 25 درصد، بزرگ سالان بیشتری در همان هفته اول تغییر ساعت دچار حملات قلبی می شوند. افرادی که بیش از 65 سال دارند و افرادی که مبتلا به سرطان هستند، در معرض خطر ابتلا به حمله یا سکته قلبی بعد از تغییر ساعت هستند. روان شناسان بالینی معتقدند این موضوع به این دلیل است که مردم برای یادگیری چگونگی مطابقت با ساعت جدید با دشواری مواجه می شوند. این دشواری ها شامل محرومیت از خواب است که همین بی خوابی منجر به علایم اضطراب، افسردگی و حتی کج خلقی و زودرنجی می شود.

دکتر رون کرامر، مدیر پزشکی مرکز اختلالات خواب کلرادو در همین باره می گوید: "تغییر ساعت با از دست دادن اجباری یک ساعت خواب و تغییر در برنامه خواب همراه است که گاهی می تواند به اختلال در عملکرد روزانه منجر شود." وی می افزاید: این مشکل به طرز شگفت آوری می تواند تا یکی، دو هفته در بعضی افراد، به ویژه افرادی که عادت به شب بیداری دارند، ادامه یابد.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir