افراد بسیاری هستند که دارای فشار خون بالا یا پایین هستند،اما چطور می توان فشارخون را تنظیم کرد؟

 

علی میلانی،كارشناس ارشد تغذیه درخصوص این آجیل گرانبها می‌گوید:پسته یكی از آجیل‌های باارزشی است كه از مرغوب‌ترین انواع آن در فلات ایران كشت می‌شود و دارای خواص تغذیه‌ای بسیاری است كه باعث شده است از دیرباز لذت بردن از طعم منحصر به فرد آن با بهره‌مندی از خواص درمانی و پیشگیری‌كنندگی از برخی بیماری‌ها همراه باشد.
به گفته این كارشناس ارشد تغذیه،مصرف پسته برای كودكان در حال رشد بسیار ارزشمند است. این آجیل حاوی مقادیر قابل توجهی از اسیدآمینه «آرژینین» است كه در ترشح هورمون رشد موثر است و علاوه بر آن،در غده پانكراس نیز آزاد شدن هورمون انسولین را به همراه دارد. به همین جهت این آجیل برای بهبود رشد كودكان و رفع كم‌خونی از دیرباز مرسوم بوده است.
پسته و فشار خون
گفتنی است،اسیدآمینه موجود در پسته باعث منبسط شدن عروق خونی می‌شود و علاوه بر ایجاد شرایطی كه خون‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن را افزایش می‌دهد،در تنظیم فشار خون نیز نقش دارد و با پیشگیری از سخت شدن دیواره عروق خونی،ماده‌ای مناسب برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و پرفشاری خون است.
میلانی می‌گوید: در 100 گرم پسته 5/2 گرم آب، 20 گرم پروتئین، 54 گرم چربی، 15 گرم مواد نشاسته‌ای، 130 میلی‌گرم كلسیم، 500‌ میلی‌گرم فسفر، 7/5 میلی‌گرم آهن، 950‌میلی‌گرم پتاسیم، 230 واحد ویتامین آ ، 0/7‌میلی‌گرم ویتامین 1 B و 1/5 میلی‌گرم ویتامین 3 B وجود دارد.
پسته و روزه‌داری
«این مغز خوراكی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا 6، امگا 9 و امگا 3،تاثیرات خوبی بر عملكرد سیستم ایمنی،سیستم عصبی و كاهش سطح التهاب در بدن دارد؛ولی در‌عین‌حال از انرژی بالایی نیز برخوردار است،پس افرادی كه تحت درمان با رژیم غذایی لاغری هستند، می‌توانند با خوردن 107 دانه پسته، 30 دقیقه قبل از غذا خوردن به میزان چشمگیری از اشتها و ولع خوردن غذای خود بكاهند.»
این كارشناس ارشد تغذیه با اظهار این مطلب،خاطرنشان می‌كند:همین ویژگی پسته برای افراد روزه‌دار نیز می‌تواند مناسب باشد. خوردن همین مقدار پسته در هنگام سحری،می‌تواند تا حدودی از احساس گرسنگی طی روزه‌داری بكاهد.علاوه بر این،به علت محتوای تغذیه‌ای مناسبی كه این آجیل دارد،مصرف آن در حد اعتدال به همراه یك رژیم غذایی مناسب و متنوع در روزه‌ داران می‌تواند از بروز كمبودهای تغذیه‌ای در آنها جلوگیری كند.
وی یادآور می‌شود: بهتر است از پسته خام به جای پسته بوداده استفاده كرد؛زیرا به این ترتیب هم نمك كمتری به بدن می‌رسد و هم تشخیص تازه یا كهنه بودن پسته راحت‌تر است.همچنین این مغز خوراكی به دلیل این كه می‌تواند حاوی آلودگی‌های «آفلاتوكسینی» باشد،در صورت عدم دقت لازم در انتخاب می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت مصرف‌كننده وارد كند.پس در صورت مشاهده كپك در سطح پسته و حفره‌ها و سوراخ‌هایی در سطح آن باید از مصرف خودداری كرد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
آشنایی با مواد مغذی آجیل و تأثیرات آن بر بدن
آجیل را در این ساعت بخورید تا چاق نشوید!!
پسته بخوريد، قوی بمانيد!
فواید چهار مغز!!
6 اشتباه رايج درباره آجيل