اگر بخواهید وزن کم کنید در این صورت باید بر گرسنگی خود غلبه کنید،راهكارهایی برای غلبه بر این احساس ارائه می‌دهیم.
 
دلایل گرسنگی:
نیاز بدن:
دلیلی كه همه می‌دانند. وقتی سلول‌های ما برای فعالیت‌های بدنی به انرژی نیاز دارند با ارسال پیام عصبی به مغز احساس گرسنگی را در ما ایجاد می‌كنند.در نظر داشته باشید كه گاهی نیز ممكن است برخلاف نیاز بدن ما گرسنه نباشیم.كسانی كه هیچ وقت گرسنه نیستند وجود دارند و افرادی نیز وجود دارند كه برخلاف نیاز بدنشان همیشه گرسنه‌اند.این افراد دچار اختلال در اشتها هستند كه می‌تواند دلایل بسیاری از قبیل افسردگی،استرس،وسواس،كم‌اشتهایی عصبی و یا پرخوری عصبی و... داشته باشد.
 
عادت: اگر هر روز سر ساعت مشخصی غذا می‌خورید،همیشه سر آن ساعت گرسنه می‌شوید، چه بدن شما نیاز داشته باشد چه نداشته باشد.
 
لذت از غذا خوردن: معمولا افراد از خوردن غذا لذت می‌برند،برای همین با استشمام بوی غذا و یا دیدن آن احساس گرسنگی می‌كنند.
 
چگونه بر گرسنگی غلبه كنیم
حفظ تعادل: پرهیز از افراط و تفریط در غذا خوردن می‌تواند اراده شما را در برابر خوردن یا نخوردن غذا تقویت كند.اگر همیشه متعادل بخورید هم از غذا لذت بیشتری می‌برید،هم دچار وسواس و استرس راجع به غذا خوردن نمی‌شوید و هم می‌توانید در برابر این حس ایستادگی كنید،چرا كه شما به پرخوری عادت ندارید و با كم خوردن نیز خود را آزار نمی‌دهید،پس دلیلی ندارد كه گرسنگی بر شما پیروز شود.
 
سرگرم بودن: بعضی‌ها و بهتر بگوییم خیلی‌ها غذا خوردن را به عنوان یك تفریح و سرگرمی می‌دانند و برای همین هر وقت كه بیكار می‌شوند و یا حوصله‌شان سر می‌رود سراغ یخچال می‌روند و با خوردن خود را سرگرم می‌كنند در حالی كه ممكن است اصلا گرسنه نباشند.برای این كه این عادت از سرتان بیفتد بهترین كار این است كه خود را به سرگرمی دیگری عادت دهید تا غذا خوردن بی‌موقع و بی‌دلیل را كنار بگذارید. با خودتان قرار بگذارید كه هر وقت خواستید به خاطر سرگرمی چیزی بخورید به جای آن یك فعالیت دیگر انجام دهید و از قبل نیز فكر آن را بكنید، مثلا یك كتاب را آماده كنید تا در این مواقع به سراغ آن بروید یا درست كردن یك پازل را برای این مواقع بگذارید و یا هر فعالیتی كه دوست دارید.در این حالت كم‌كم میلتان به غذا خوردن‌های اضافی از بین می‌رود و یاد می‌گیرید كه خود را با چیز‌های مختلف و بهتر و مفیدتر سرگرم كنید. بعضی‌ها نیز عادت دارند هنگام فعالیت‌های خاصی مانند تلویزیون دیدن و یا كتاب خواندن غذا یا تنقلات می‌خورند بدون توجه به این‌كه گرسنه‌اند یا نه.این عادت را نیز می‌توان ترك كرد به این صورت كه خوراكی خود را از تنقلات پركالری به میوه و سبزیجات و بعد از مدتی به نوشیدنی و بعد از آن نیز كم‌كم به هیچ تبدیل كنید.
 
دوری از محیطی كه غذا در آن است: اگر از آن افرادی هستید كه با دیدن و بوییدن غذا به اشتها می‌افتید و گرسنه‌تان می‌شود از محیطی كه غذا در آن است دور شوید تا گرسنه نشوید.بهترین حالت تنفس در هوای آزاد است كه مشام شما را از بوی غذا خالی كند و چشم شما را نیز درگیر مناظر دیگر.مثلا اگر در خانه بوی غذا بلند شده است و شما نمی‌خواهید گرسنه شوید می‌توانید به كنار پنجره و یا بالكن بروید و چند دقیقه در هوای آزاد تنفس كنید تا گرسنگی یادتان برود. بوییدن گل، عطر و یا هر چیز دیگری كه با بوی غذا متفاوت باشد و نگذارد این بو در مشام و مغز شما جولان دهد و گرسنگی شما را تحریك كند می‌تواند مفید باشد. 
 
خوابیدن قبل از ساعت گرسنگی: اگر می‌دانید سر ساعت مشخصی گرسنه‌تان می‌شود قبل از آن ساعت بخوابید و یا سرتان را به چیزی گرم كنید تا متوجه گذشت زمان نشوید.
 
به غذا فكر نكنید: اگر از آن دسته از كسانی هستید كه غذا خوردن را خیلی دوست دارند و از آن لذت فراوان می‌برند،سعی كنید كمتر به غذا فكر كنید چرا كه برای این افراد فكر كردن به غذا گرسنگی می‌آورد. ذهن خود را منحرف كنید، برای این كار می‌توانید به فعالیت‌هایی كه مغز را درگیر می‌كند مثل جدول حل كردن، كتاب خواندن و یا فیلم دیدن بپردازید.اگر نمی‌توانید فكر خود را متمركز كنید و فكر كردن به غذا برایتان به صورت یك وسواس درآمده است می‌توانید وقت‌هایی كه سیر هستید و تازه غذا خورده اید هرچقدر می‌خواهید به غذا فكر كنید حتی می‌توانید كتاب آشپزی را برداشته و عكس‌های آن را ببینید تا با این كار ذهن‌تان را حساسیت‌زدایی كرده و در برابر فكر كردن به غذا مقاوم سازید.
 
كمی صبر كنید: اگر وقتی كمی گرسنه هستید و می‌دانید این گرسنگی از سر نیاز نیست و صرفا برای غذا خوردن است كمی صبر كنید،می‌توانید یك لیوان آب بنوشید و باز صبر كنید.اگر بتوانید یك ربع تا نیم ساعت بر احساس گرسنگی غلبه كنید این احساس خودبه‌خود برطرف می‌شود. به خود بگویید نیم ساعت صبر می‌كنم و بعد از آن خواهید دید كه دیگر میل به غذا ندارید.
 
 به جای این‌كه رژیم بگیرید عادات غذایی خود را عوض كنید: رژیم‌های سخت و كوتاه‌مدت فقط ولع شما را به غذا خوردن بیشتر كرده و به بدنتان آسیب می‌زند.برای این‌كه لاغر شوید ابتدا عادات غذایی خود را عوض كنید،مثلا برنج و نان نخورید،غذای چرب نخورید و... نه این‌كه مثلا چند روز فقط آب و سبزی بخورید، شاید با این كار لاغر شوید اما علاوه بر صدمات جسمی شما از لحاظ روحی میل بیشتری به غذا پیدا می‌كنید و بعد از این‌كه مثلا دو سه كیلو در عرض دو روز كم كردید بعد از آن چهار كیلو به وزنتان اضافه می‌شود در واقع دو كیلو بیشتر از قبل چاق می‌شوید،برای این‌كه بعد از این دو سه روز كه رژیمتان تمام شد دوباره به غذا خوردن روی می‌آورید و این بار بیشتر غذا خواهید خورد، چرا كه چند روز گرسنه بودید. علاوه بر این رژیم‌های سخت دوام نمی‌آورند و شخص را زود خسته و نا امید می‌كنند و افرادی كه در این رژیم‌ها دوام نمی‌آورند احساس می‌كنند ایراد از آنهاست كه بی‌اراده‌اند در صورتی كه كارشان اصولی و درست نیست.به جای رژیم جسمی اول رژیم روحی بگیرید و سعی كنید دیدگاه و احساستان را راجع به غذا خوردن عوض كنید و بعد از آن عادات غذایی‌تان را عوض كنید و سالم و كم‌كالری بخورید و بعد آرام آرام مقدار غذای خود را كم كنید. می‌بینید غذای كم خوردن آخرین مرحله است، در حالی كه بیشتر افراد برای لاغر شدن اول رو به كم‌خوری می‌آورند و بدون این‌كه دوام بیاورند رژیم را رها می‌كنند و نتیجه نمی‌گیرند.
 
وسواس به گرسنگی
نگذارید بین شما و گرسنگی جنگ راه بیفتد و احساس گرسنگی به یك وسواس در شما تبدیل شود. برای این كار با گرسنگی خیلی عادی برخورد كنید و دلیل آن را بیابید،نه این كه تا گرسنه شدید دستپاچه شوید و آنقدر با خود كلنجار بروید تا آخر نتوانید پیروز شوید و دو برابر آنچه می‌خواستید بخورید.وسواس در گرسنگی باعث می‌شود شما با خودتان لجبازی كنید و وقتی نتوانستید بر احساس گرسنگی غلبه كنید بیشتر بخورید. برای این‌كه این حالت پیش نیاید باید خونسردی خود را حفظ كنید. از گرسنگی و غذا خوردن نترسید. فرض كنید از غذای دیشب یك بشقاب مانده است و هنوز وقت ناهار نیست و شما تازه صبحانه خورده‌اید ولی شدیدا وسوسه شده‌اید كه غذا را بخورید.در این حالت قبل از هر كار و هر فكری یك لیوان آب بخورید و كمی صبر كنید و به كاری دیگر بپردازید.اگر باز در حال وسوسه شدن بودید غذا را از یخچال درآورید و پنج قاشق و نه بیشتر از آن را بخورید و از آن لذت ببرید و بقیه را در یخچال گذاشته تا دوباره وسوسه نشوید.هیچ وقت كل غذا را گرم نكنید و فقط مقداری كه می‌خواهید بخورید بردارید.حتی اگر شده بقیه غذا را برای پرنده‌ها كنار پنجره بریزید این كار را انجام دهید تا دوباره به خوردن آن وسوسه نشوید، چرا كه خوردن آن غذا بیشتر به شما ضرر می‌زند تا دور ریختن آن.یادتان باشد هیچ وقت به خاطر اسراف نكردن غذا نخورید،چرا كه ضررش بیشتر است.همیشه سعی كنید اندازه غذا بپزید، برای بچه‌ها به اندازه غذا بكشید و هیچ وقت باقیمانده غذای بچه‌ها را برای این‌كه اسراف نشود نخورید.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
آیا نشانههای گرسنگی واقعی را میدانید؟
كنترل گرسنگی
هورمون گرسنگی با افسردگی ارتباط دارد
عادات غذایی غلط
9اشتباه بزرگ در غذا خوردن!!