كمبود این ویتامین با افزایش خطراتی مانند وزن كم هنگام تولد،تأخیر رشد جنین در داخل رحمی، پارگی زودرس كیسه آب، هیپرتانسیون ناشی از بارداری و عوارض دیگر همراه است.

 

كارشناس ارشد آموزش مامایی گفت:كمبود «روی» باعث تأخیر رشد جنین در رحم مادر می‌شود.
سوسن سیدشریعت‌دوست افزود:كم‌خونی فقر آهن از مهمترین مشكلات كودكان و زنان جهان به ویژه در كشورهای در حال توسعه به شمار می‌رود به دلیل شیوع آن در دوران بارداری همواره تجویز مكمل‌های آهن به عنوان پیشگیری و برخورد با كم ‌خونی فقر آهن نقش گسترده‌ای در مراقب‌های دوران بارداری را به خود اختصاص می‌دهد.
وی گفت:اخیراً تردیدهایی در مورد اساس علمی روش آهن‌یاری و ضرورت اجرای آن مطرح است كه عوارض،كاربرد مكمل‌های آهن و برهم‌كنش آنها با سایر عناصر كم مقدار مثل «روی» انگیزه اصلی مطالعه بوده است.این كارشناس ارشد آموزش مامایی اضافه كرد: «روی» به عنوان دومین عنصر مهم بعد از آهن شناخته شده است كه برای رشد و نمو نرمال در دوران حاملگی كودكی تا بلوغ مورد نیاز است كه كمبود آن با افزایش خطر پره‌ماچوریتی، وزن كم هنگام تولد، تأخیر رشد جنین در داخل رحمی،پارگی زودرس كیسه آب، هیپرتانسیون ناشی از بارداری و عوارض دیگر همراه است.
وی گفت: به نظر می‌رسد زنانی كه با غلظت بالاتر هموگلوبین افزایش فیزیولوژیك حجم خون در طی بارداری مواجه هستند، ویسكوزیته خون آنها افزایش پیدا می‌كند.این زنان شانس زیادی برای عواقب نامطلوب بارداری دارند و یكی از راه‌های پیشگیری از این عوارض بارداری، جنینی ناشی از كمبود «روی» و افزایش ویسكوزیته خون در زنان باردار با هموگلوبین بالا، عدم استفاده از قرص آهن به شرط مصرف درست از مواد دارای آهن است.
سید شریعت دوست افزود: در تحقیقی كه در بیمارستان بقیة الله (عج) انجام گرفت 64 نفر از زنان باردار با هموگلوبین بیشتر از 13/2 و 14/3 و ZN نرمال بین 77 تا 165 انتخاب شده‌اند كه آزمایش CBC انجام شد كه در این پژوهش نمونه‌ها به 2گروه 33 نفر مورد و 31 نفر شاهد تقسیم شدند كه زنان باردار در هر گروه از نظر سن،وزن،شاخص توده بدنی،تعداد حاملگی،تعداد زایمان،تعداد سقط،گروه خون، وضعیت فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی،تغذیه‌ای كه شرایط مشابه‌ای داشته‌اند تقسیم شدند.
وی اضافه كرد:از هفته 20 بارداری تا انتهای بارداری گروه مورد نظر روزانه یك عدد قرص فروس سولفات 150 میلی‌گرمی حاوی 50 میلی‌گرم آهن عنصری و گروه شاهد روزانه یك عدد دارونما دریافت می‌كردند كه در هفته‌های 24 تا 28 و 32 تا 36 حاملگی سطح «روی» در گروه مورد نظر و شاهد و هموگلوبین در گروه شاهد مورد بررسی قرار گرفت.
شریعت دوست افزود: نتیجه این تحقیق نشان داد كه مصرف مكمل آهن در زنان با هموگلوبین بیش‌‌تر از 13/2 گرم در دسی‌لیتر باعث افت «روی» می‌شود و احتمال افزایش عواقب نامطلوب بارداری می‌شود و همچنین عدم مصرف مكمل آهن در این زنان باعث افت شدید هموگلوبین و آنمی‌ فقر آهن نمی‌شود.
وی اضافه كرد:یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد كه تجویز مكمل آهن به زنان با هموگلوبین بالا نه تنها اثر مثبتی ندارد بلكه آنها را در معرض كمبود «روی» ناشی از مصرف مكمل آهن قرار می‌دهد.
پژوهش فوق با همكاری سعید ضیائی،نفیسه كاشانی زاده،علی شمس نورایی و سقراط فقیه زاده انجام شده است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی:
در دوران بارداری فقط باید ویتامین بخوریم؟!
بخور نخورهای بارداری
7 قانون طلائی تغذیه در دوران بارداری
بهترین ویتامین ها برای زنان
چگونگی مصرف دارو در دوران بارداری!!