اینترنت چطور مغز شما را خراب می کند؟
 اینترنت کارهای ما را ساده کرده و به زندگی سرعت بخشیده، اما در عین حال ضررهایی نیز داشته که در ادامه به مهم ترین تاثیر آن بر مغز اشاره می کنیم

 تاثیر اینترنت بر مغز

نیکلاس کار درباره کتابش با عنوان " کم عمق: چطور اینترنت مغز ما را تغییر می‌دهد" از تاثیر فرسایشی تکنولوژی بر توانایی تمرکزش می‌نویسد: "زمانی من یک شیرجه رو عمیق در دریای کلمات بودم، اما حالا با جت اسکی روی آن‌ها اسکی می‌کنم".

روانشناسان هم از تاثیر عمیق این رخداد بر شیوه تفکر و مغز ما سخن می‌گویند. نخستین تاثیرش همان‌طور که نویسنده کتاب تحسین شده کم عمق می‌گوید بر توانایی تمرکز ما است. حالا زندگی ما و مغز ما چنان به تکنولوژی وابسته است که نمی‌توانیم برای چند لحظه مناسب فکر آن‌ها را از مغزمان بیرون کنیم. محققان در تحقیقی دریافته‌اند، نسلی که در آستانه قرن بیست و یکم به سن و سال نوجوانی رسیده از سالمندان فراموش‌کار تر است. انتقال اطلاعات از ذهن خودآگاه به حافظه بلند‌مدت نیازمند فرآیند با همراهی زمان و تمرکز حواس است. ما درباره اطلاعات براساس اهمیتشان دوباره می‌اندیشیم و در مغزمان آن‌ها را می‌شنویم و آن را از طریق موضوعات مرتبط به یاد می‌آوریم.

اما اگر حواس ما در طی این فرایند مرتبا توسط اطلاعات جدید و متناقض پرت شود چطور؟ یک مطالعه که توسط دانشگاه کلمبیا انجام شده نشان می‌دهد، وقتی مردم فکر می‌کنند می‌توانند اطلاعات را از روی اینترنت به دست بیاورند، دیگر تمایلی برای به خاطر سپردن آن ندارند. اما این تاثیر تنها به اطلاعات ختم نمی‌شود و آن‌طور که مشخص شده تکنولوژی حتی مغز ما را هم تغییر می‌دهد. در حالی‌که به نظر می‌رسد جهان مجازی به ما کمک کرده تا تبدیل به موجوداتی چند وجهی و چند مسئولیتی شویم، اما این رخداد قیمت خودش را دارد. مثلا تحقیقات اخیر به وسیله MRI نشان داده مغز افرادی که زیاد به اینترنت سروکار دارند، شبیه مغز کسانی است که به مواد مخدر معتادند.

مطالعه MRI نشان می‌دهد که چطور جستجوی اینترنتی سیستم شبکه عصبی مغز را درگیر می‌کند. عکس سمت چپ فعالیت مغز در هنگام خواندن کتاب را نشان می‌دهد و عکس سمت راست فعالیت مغزی فرد در حین جستجوی اینترنتی. فعالیت نخست اعصاب کمتری را به طور عمیق و فعالیت بعدی اعصاب بیشتری را به طور سطحی درگیر می‌کند. مطالعه نشان می‌دهد این رخداد باعث تغییر در ارتباطات عصبی مغز ما از نظر فیزیکی می‌شود.

مغز,تفاوت مغز سالم و مغز معتاد اینترنت

حتی یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که گرفتن دسترسی اینترنت به برخی افراد باعث بروز مشکلات روحی و جسمی جدی در آن‌ها خواهد شد. مطالعه MRIروی مغز کاربران فیس‌بوک نشان می‌دهد مغز این افراد به طور غیر معمول به مسائل مربوط به دیگران اهمیت می‌دهد و نقاط مربوط در مغز آن‌ها از افراد معمولی فعال تر‌است. مطالعه کارازمایی بالینی این افراد نشان می‌دهد حس حسادت در این افراد بیشتر است که با مطالعه MRI همخوانی دارد. همچنین مطالعه‌ای که دانشگاه استنفورد انجام شد نشان می‌دهد مغز افرادی که به طور مستمر در جریان اطلاعات الکترونیکی هستند، در تمرکز و به خاطر آوردن دچار مشکل است.


بیشتر بدانید : بلایی که شبکه های اجتماعی بر سر مغز می آورند

بیشتر بدانید : آیا استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری خطرناک است؟

بیشتر بدانید : خطرات روشن بودن وای فای در شب


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : sinapress.ir