این ویتامین در انعقاد خون و تحريك‌پذيری عضلات نقش مؤثری دارد و چنانچه اختلالی در ميزان آن در بدن ايجاد شود ضربان قلب دچار اختلال می‌شود.

 

سید ضیاء الدین مظهری افزود:كلسیم یكی از مواد معدنی بسیار لازم است و از لحظه‌ای كه جنین شكل می‌گیرد نیاز خود به كلسیم را از بدن مادر تأمین می‌كند تا اسكلت خود را بسازد .
وی گفت:یكی از عوامل سازنده بدن انسان كلسیم است و قسمت عمده ساختار استخوان‌های بدن و دندان‌ها از كلسیم تشكیل شده است و چنانچه مادر در دوران بارداری نتواند از طریق تغذیه مناسب نیاز جنین به كلسیم را بر طرف كند، ناچار باید از ذخایر بدن خود در اختیار جنین قرار دهد.این متخصص تغذیه اضافه می‌كند:كلسیم در انعقاد خون و تحریك پذیری عضلات نیز نقش مؤثری دارد و چنانچه اختلالی در میزان كلسیم بدن ایجاد شود ضربان قلب دچار اختلال می‌شود.
وی افزود:موضوع مهم دیگر این است كه كلسیمی كه باید از طریق مواد غذایی از جمله شیر و لبنیات در غذای روزانه وارد بدن شود به گونه‌ای است كه ما نمی‌توانیم آن را با مواد دیگری جایگزین كنیم چرا كه جذب كلسیم از مواد غذای حاوی كلسیم در صورتی بهتر انجام می‌شود كه نسبت كلسیم به فسفر متناسب باشد و افراد روزانه از تابش مستقیم نور خورشید برخوردار باشند.
مظهری تأكید می‌كند: تأمین كلسیم از 2 راه امكانپذیر است یكی وجود مواد حاوی كلسیم از غذاهای دریافتی و دیگری امكان جذب بهتر كلسیم كه با استفاده ار نور خورشید و یا ویتامینهای C و D میسر است.باید توجه داشت عوارض كمبود كلسیم در دوران خاصی از زندگی می‌تواند باعث وقفه در رشد كودكان شود.
این متخصص تغذیه گفت:معمولاً دخترانی كه قد كوتاهی دارند در دوره بلوغ كه جهش قدی دارند از خوردن شیر و لبنیات خودداری می‌كنند و كودكانی كه شیر نمی‌خورند دارای استخوان‌های ظریف و نامناسب هستند و بنابراین اگر بخواهیم اسكلت قوی داشته باشیم باید در تغذیه روزانه بزرگسالان و بچه‌ها از كلسیم استفاده كنیم.
وی اضافه كرد: كمبود كلسیم در كشور ما به چند دلیل گسترده است كه مهمترین آن این است كه معمولاً در سفره‌های غذای ایرانیان باید ماست به صورت ساده یا همراه با خیار و دوغ به عنوان نوشیدنی طبیعی باشد كه متأسفانه همیشه این طور نیست.
مظهری گفت: امروزه اغلب خانواده‌ها در بیرون از منزل غذا می‌خورند.كودكان ما عمدتاً از غذا‌های آماده مثل ساندویچ و پیتزا استفاده می‌كنند یكی از مواد غذایی كه متأسفانه در كشور رو به گسترش است مصرف نوشابه است كه به دلیل داشتن فسفر زیاد تناسب لازم برای جذب كلسیم در بدن را به هم می‌زند. این امر در مورد نوشابه‌های رژیمی نیز مصداق دارد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی:
غذاهای برتر برای استخوانهای شما
 10 راه پنهانی برای افزایش كلسیم
مصرف مكملهای كلسيم و ويتامين D
کلسیم و کاهش وزن موفقتر
مواد مغذی که زنان بیشتر نیازدارند