آیا بدنتان در یک ناحیه دارای چربی های انباشته ای است ، آیا راه حلی را می شناسید؟

سلولیت(Cellulite) اصطلاح شناخته شده ‌ای برای نشان دادن تجمع غیر طبیعی چربی های بدن در زیر پوست است.این چربی های غیرطبیعی،اغلب ....
این چربی های غیرطبیعی،اغلب ظاهر پوست را به پوست پرتقال شبیه می‌كند.به همین دلیل به آن در اصطلاح "سندرم پوست پرتقال"(Orange peel syndrome) می‌ گویند. 
سلولیت هم در آقایان و هم در خانم ها به وجود می آید،اما در زنان شایع تر است.خیلی از خانم های لاغر هم ممكن است سلولیت داشته باشند.
پزشكان بر این مطلب تاكید دارند كه عوامل مختلفی چون شیوه زندگی،ژنتیك،رژیم غذایی و سطح هورمون ها ( مخصوصا هورمون استروژن ) در میزان بروز سلولیت تاثیرگذار هستند.
سلولیت بیشتر در اندام های پایینی بدن مانند ران ها و باسن به وجود می آید كه شكلی ناهموار را به بدن می دهد،طوری كه پوست در نواحی مبتلا،فرورفتگی و برآمدگی دارد.
رژیم غذایی برای افرادی كه سلولیت دارند در نظر گرفته می ‌شود،اما با این حال رژیم خاصی كه بتواند سلولیت را به طور كامل درمان كند، وجود ندارد.رژیم غذایی ضد سلولیت این توانایی را دارد كه نكات تغذیه ‌ای مناسب را برای بدن شما بیان كند تا با این تغییرات، تأثیرات سلولیت، به حداقل برسد.
سلولیت كه همان چربی‌های موضعی انباشته شده در بدن انسان است، با اضافه وزن و چاقی ارتباطی ندارد و خیلی از افراد لاغر هم ممكن است سلولیت داشته باشند.
سلولیت علت شناخته شده‌ای ندارد و به همین دلیل كسی هم نمی ‌داند كه چگونه درمان می ‌شود؟ بنابراین شما نمی‌ توانید یك رژیم خاص را برای درمان قطعی سلولیت مد نظر داشته باشید.كاری كه شما می‌ توانید انجام دهید این است كه رژیمی را تهیه كنید كه موجب ارتقا و بهبود سلامت شما شود تا بدن شما توانایی مبارزه با سلولیت ‌های به وجود آمده را داشته باشد.
چگونه می ‌توان با سلولیت مبارزه كرد؟
همان طور كه ذكر شد،رژیم غذایی ضد سلولیت نمی ‌تواند سلولیت را مداوا كند،اما شما می‌توانید تجمع چربی را به وسیله یك برنامه ‌غذایی متعادل و سالم كاهش دهید.
آنچه شما در ابتدای امر به انجام آن نیاز دارید،سم‌ زدایی بدن ‌تان است و این دقیقا كاری است كه در رژیم غذایی ضد سلولیت انجام می ‌دهید.

توصیه های غذایی ضد سلولیت
 
* اولین نكته مهم،مصرف میوه‌های تازه و سبزیجات برگ سبز است.میوه‌ های تازه و سبزیجات دارای مواد معدنی ،فیبر و فیتوكمیكال ها ( رنگدانه های گیاهی) هستند كه به پاك ‌سازی بدن و زدودن سم‌ های ذخیره شده در آن كمك می ‌كنند.میوه‌ها و سبزیجات همچنین دارای آنتی اكسیدان ‌هایی هستند كه برای این كار مفیدند.

رژیم سلولیت باید شامل میوه‌ها و سبزیجاتی چون پرتقال،سیب ،قره‌قاط،زغال‌اخته،شاتوت،گیلاس ، انبه،گریپ ‌فروت،توت فرنگی،تمشك ،اسفناج،گوجه‌ فرنگی،هویج،فلفل ‌دلمه ای،رازیانه و... باشد.

* یك رژیم مناسب برای درمان سلولیت باید شامل ماهی‌ های چرب،آجیل‌ و دانه‌ های خوراكی باشد تا سلولیت را كاهش دهد و یا كنترل كند.

* همچنین نوشیدن مقدار زیادی آب كه می‌ تواند خیلی سریع مقدار سموم بدن را كاهش دهد،بسیار سودمند است.

* غذاهایی كه حاوی الكل،مواد غذایی فرایند شده،نوشابه های گازدار و پروتئین حیوانی بالا هستند، در این رژیم غذایی حذف می شوند.

* یك رژیم غذایی موثر در رفع سلولیت باید حاوی فیبرهای غذایی به مقدار كافی باشد.

* مقدار نمك و شكر را در غذاها خیلی كم كنید.در تحقیقات مشاهده شده كاهش مصرف نمك، مؤثر است.

* مواد غذایی دیگری كه باید كم مصرف شوند،چای‌ و قهوه است.به جای این نوشیدنی ‌ها شما می‌توانید از چای سبز،دم كرده های گیاهی و قهوه‌ های بدون كافئین استفاده نمایید.

* یك برنامه غذایی غنی از اسیدهای چرب ضروری و املاح آنتی اكسیدانی به تنظیم متابولیسم (سوخت و ساز) چربی های بدن كمك خواهد كرد.

*  شما باید از غذاهای چرب و هله هوله اجتناب كنید.

*  فعالیت‌ بدنی فراوان و ماساژ نواحی دارای سلولیت می ‌تواند كمك بزرگی در رفع این مشكل كند.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:tebyan.net
مطالب پیشنهادی:
به چه کسی چاق می گوییم؟
علت چاقی بعد از ماه رمضان
7 غذای چاق کننده در تابستان
چاقی پس از ازدواج واقعیت دارد؟
آیا مصرف فیبر از چاقی جلوگیری می کند؟