یك متخصص تغذیه گفت: افرادی كه در طول روز یك تا 2 فنجان چای مصرف می‌كنند خطر این بیماری در آنها تا 44 درصد كم‌تر از افرادی است كه چای مصرف نمی‌كنند.

 

مصرف چای خطر حمله قلبی را تا 40 درصد كاهش می‌دهد.
مرتضی صفوی افزود: 3 نوع چای سبز،چای سیاه،چای اوولانگ در جهان وجود دارد كه پرمصرف‌ترین گونه چای در سراسر دنیا چای سیاه است كه به چای تخمیر شده نیز معروف شده است.
وی گفت:فعالیت‌های صنعتی تولید چای سیاه پلی فنل‌های موجود در برگ سبز چای به روش تخمیری اكسید شده و سپس آنزیم‌های موجود در آن نظیر پلی فنل‌ اكسیداز غیرفعال می‌شود كه این چای حاوی كم‌ترین مقدار آنتی‌اكسیدان و بیش‌ترین مقدار كافئین در مقایسه با دیگر انواع چای را داراست.
این متخصص تغذیه افزود: چای سبز كه برای تهیه آن پس از چیدن برگ‌های چای آن را در معرض بخار قرار می‌دهند تا پس از خشك شدن آنزیم‌های پلی فنل اكسیداز غیر‌فعال می‌شوند كه در این فرایند مقدار پلی فنل‌ها كه مهم‌ترین آنتی‌اكسیدان موجود در برگ سبز چای است بیش‌تر از چای سیاه بوده كه خواص درمانی آن بیش‌تر است.
صفوی اضافه كرد: چای اوولانگ با اكسیداسیون ناقص برگ‌های چای به عنوان بخشی از فرایند حد واسط تهیه چای سیاه و سبز تولید می‌شود كه به طور تقریبی 76 تا 78 درصد چای تولیدی در دنیا چای سیاه، 20 تا 22 درصد چای سبز و كم‌تر از 2 درصد چای اوولانگ است.
وی گفت: از تركیبات چای می‌توان به پلی فنول،كافئین،اسیدهای آمینه، پروتئین‌ها،پپتیدها، كربوهیدارت‌ها، اسیدهای آلی، تركیبات معدنی و اجزای فرار اشاره كرد كه خاصیت آنتی‌اكسیدانی و سلامتی چای سبز بیش‌تر از چای سیاه بوده كه آنتی اكسیدان‌های موجود چای در پلاسمای خون یك تا 2 ساعت پس از خوردن چای به حداكثر می‌رسد و پس از مدت كوتاهی به سرعت كاهش پیدا می‌كند.
این متخصص تغذیه افزود: مقدار كافئین موجود در انواع چای متفاوت است،یك فنجان چای سیاه حاوی 60 میلی‌گرم كافئین، یك فنجان قهوه در حدود 95 میلی‌گرم و در چای سبز 36 میلی‌گرم كافئین موجود است و مهم‌ترین ویژگی این تركیب تحریك سیستم اعصاب مركزی است بنابراین اعتیاد به مصرف آن می‌تواند سردرد، بی‌خوابی، افزایش اسیددیته معده، بی‌اشتهایی،اختلالات گوارشی به وجود آورد.
وی اضافه كرد:‌علائمی نظیر سرد درد و تهوع در نتیجه كاهش یا قطع مصرف چای و قهوه به وجود می‌آید بنابراین باید یك روند تدریجی مناسب در مصرف چای وجود داشته باشد.
صفوی گفت:در افرادی كه به مدت یك سال بیش از یك فنجان چای در روز مصرف می‌كنند در مقایسه با كسانی كه چای نمی‌‌خورند خطر حمله قلبی 44 درصد كمتر است. فشار خون بالا می‌تواند فرایند تسلب شرایین را افزایش دهد كه خطر پرفشاری خون در كسانی كه روزانه 120 تا 590 میلی‌لیتر چای مصرف می‌كنند در مقایسه با افرادی كه به هیچ عنوان چای نمی‌خورند، 46 درصد كمتر است.

*
مصرف چای باعث كاهش كلسترول بد خون می‌شود .
این متخصص تغذیه افزود: آنتی‌اكسیدان‌های چای می‌توانند باعث كاهش كلسترول بد خون شود و تصلب شرایین را كند می‌كند و اثرات ضد سرطان‌زایی چای به نوع چای و نوع سرطان بستگی دارد.

* چای باعث كاش پوسیدگی دندان می‌شود .
وی اضافه كرد: مصرف چای سبز احتمال ابتلا به سرطان‌های معده،پروستات،سینه و كیسه صفرا را كاهش می‌دهد كه چای به واسطه فلوراید طبیعی موجود در آن با كاهش پوسیدگی دندان همراه است به علاوه عصاره چای سبز باكتری‌های دهانی مانند اشرشیاكلی استرپتوكوكوس موتان و استرپتوكوكوس واریوس مهار می‌كند.

* مصرف چای از پوكی‌ استخوان جلوگیری می‌كند .
این متخصص تغذیه گفت: جوشانده چای از انواعی از چای سبز و چای سیاه تشكیل می‌شود كه فعالیت آمیلاز بزاق در انسان را 70 درصد كاهش داده و از ایجاد فساد و پوسیدگی دندان‌ها توسط غذاهای حاوی نشاسته جلوگیری می‌كند.چای منبع سرشاری از فلوراید است كه می‌توان پیشرفت فرایند پوكی استخوان را كاهش داده و باعث كاهش تراكم استخوان و مانع از شكستن استخوان شود.

* مصرف چای از تشكیل سنگ كلیه جلوگیری می‌كند.
صفوی افزود: به علت بالا بودن اگزالات ادرار یك عامل خطر برای تشكیل سنگ‌های اگزالات كلسیمی است با وجود اینكه چای خود یك منبع اگزالات محسوب می‌شود و اگزالات موجود در چای از نوع محلول بوده كه نوع نامحلول آن به طور عمده با كلسیم باند می‌شود و در برگ‌های چای باقی مانده و وارد عصاره چای نمی‌شود و از سوی دیگر دریافت روزانه اگزالات از طریق چای در مقایسه با اگزالات محلول در غذای معمول بسیار كم‌تر است بنابراین كسانیكه مستعد تشكیل سنگ‌های كلسیمی هستند به خصوص از نوع اگزالات بالا توصیه می‌شود كه در حد معمول چای سبز یا سیاه مصرف می‌كنند.
این متخصص تغذیه گفت:مصرف همزمان چای سیاه با منابع آهن «غیر هم» 79 تا 94 درصد تأثیر می‌گذارد و تأثیری بر منابع «آهن هم» موجود در گوشت ندارد برای پیشگیری از اثرات منفی چای بر جذب آهن و ایجاد كم خونی نباید چای را بعد از وعده غذایی مصرف كرد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی:
چای های رژیمی موثرند؟
سودمندی اضافه کردن لیمو به چای
افزایش قدرت دفاع بدن با این چای
خطر جدی نوشیدن چای داغ
زنان باردار کمتر چای، قهوه و شکلات بخورند!