نتایج مطالعات نشان می دهد؛ مصرف مواد غذایی حاوی این دو ویتامین موجب بهبود روند ترمیم استخوان های شکسته می شود.

 مصرف مواد غذایی حاوی روی و کلسیم موجب بهبود روند ترمیم استخوان های شکسته میشود.
امروزه شكستگی استخوان به عنوان یكی از مشكلات مهم بهداشتی در سراسر دنیا شناخته شده است و از طرفی مطالعات حیوانی نشان داده اند كه كمبود روی باعث كاهش رشد استخوان،تراكم استخوانی،كاهش نیروی لازم جهت شكستن استخوان و احتمالا كاهش سرعت ترمیم شكستگی می شود.
دریافت غذایی افراد مورد مطالعه شامل 24 زن و 47 مرد با استفاده از پرسشنامه ثبت غذای سه روزه، سطح فعالیت بدنی و اطلاعات فردی و پزشكی افراد با استفاده از پرسشنامه،وزن و قد افراد با استفاده از ترازوی متصل به قدسنج و غلظت سرمی روی و غلظت آلكالین فسفاتاز سرم نیز تعیین شد. 
بین روی دریافتی از رژیم غذایی با دریافت پروتئین،چربی، كلسیم، فسفر و منیزیم از رژیم ارتباط معنی داری مشاهده شد، درمقابل روی سرم با متغیرهای سن، نمایه توده بدن استعمال دخانیات، آلكالین فسفاتاز سرم و روی دریافتی از رژیم غذایی ارتباط معنی داری نداشت.
براساس یافته های حاصل از این مطالعه وضعیت تغذیه‌یی و غلظت سرمی روی در افراد دچار شكستگی تروماتیك استخوان كمتر از محدوده نرمال بود. بنا بر این بررسی محققان آموزش تغذیه به تمام افراد برای مصرف غذاهای غنی از روی در كنار كلسیم در دوران شكستگی را جهت بهبود ترمیم شكستگی، توصیه می‌کنند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
سبزیجات استخوان ساز
ورزشهای مؤثر در جلوگیری از پوکی استخوان
هشت توصیه برای جلوگيری از پوكی استخوان
چه کسانی پوکی استخوان دارند؟
ارتباط سرگیجه و پوكی استخوان