نان‌های متفاوتی مورد مصرف قرار می‌گیرند كه مرسوم‌ترین این نان‌ها را می‌توان به سنگك، بربری، تافتون و لواش كه به روش سنتی پخته می‌شوند، تقسیم كرد.اما کدامیک مفیدترند؟

 

نان سنگك:
نانی سبوسدار با ضخامت 5 4 میلی‌متر بوده كه در 100 گرم آن 258 كالری انرژی نهفته است و از نظر میزان مواد مغذی و برخورداری از ویتامین‌ها خصوصا ویتامین‌های گروهB و اسید فولیك، املاح معدنی و پروتئین‌های ضروری بدن، بهترین نان تولیدی محسوب می‌شود.
خمیر سنگك از آرد كامل بدون كسر مواد آلی، فیبر و سبوس به دست می‌آید بدین سبب رنگ آن تیره‌تر و هضم آن كمی سخت‌تر است.خمیر آن به صورت طبیعی و بدون استفاده از افزودنی‌ها تهیه می‌شود و مصرف جوش شیرین در نان سنگك نادر است.آرد سنگك حاوی بیشترین سبوس بوده در نتیجه از بسیاری از امراض و عوارض عروقی، گوارشی و سرطان جلوگیری می‌‌كند و تنها نان سنتی مطلوب بیماران دیابتی به حساب می‌‌آید.تخمیر در آن كامل و طولانی است و با حرارت نیمه مستقیم و نسبت به ضخامت آن آرام و طولانی پخت می‌شود. همچنین ماندگاری نان سنگك مشروط به نگهداری مناسب، بهتر خواهد بود.

نان بربری:
برای تهیه این نان از آرد سفید استفاده می‌كنند البته هنگام پخت به سطح خمیر آن مقداری سبوس می‌زنند تا كمبود سبوس نان تا حدودی جبران شود.در 100 گرم آن 265 كالری انرژی نهفته است و به علت فقدان مصرف جوش‌شیرین در این نان ارزش غذایی بالاتری نسبت به بقیه نان‌هایی كه از آرد سفید تولید می‌شوند، دارد. نان بربری نانی است كه تخمیر آن طولانی بوده و با حرارت ملایم، در مدت زمانی طولانی پخت می‌شود.

نكته: در اثر تخمیر طولانی و كامل به وسیله مخمر در نان‌های سنگك و بربری تركیبی به نام اسید فیتیك كه در آرد گندم به صورت معمول وجود داشته و مانع از جذب مطلوب آهن و كلسیم در بدن می‌شود،تجزیه شده و از اثر مخرب آن در بدن جلوگیری می‌شود.

نان تافتون: آرد این نان نسبت به سنگك از سبوس پایین‌تری برخوردار بوده و در 100 گرم آن 283 كالری انرژی نهفته است.تخمیر آن كوتاه بوده و با حرارت مستقیم و سریع پخته می‌شود و مصرف جوش شیرین در آن تقریبا فراگیر است.
 
نان لواش: آرد این نان در مقایسه با تافتون از درجه سبوس پایین‌تری برخوردار بوده و در 100 گرم آن 293 كالری انرژی نهفته است.دارای كوتاه‌ترین زمان تخمیر بوده و پخت آن سریع‌تر است و استفاده از جوش شیرین در آن معمول است.
نكته: فقدان تخمیر كامل و طولانی در برخی از نان‌های لواش و تافتون و استفاده از جوش شیرین كه به شدت قلیایی بوده و سبب تخمیر سریع می‌شود منجر به بروز عوارضی نظیر كم‌خونی،پوكی استخوان،سوءهاضمه،افسردگی، بی‌حالی، افزایش فشار خون، سوزش جدار داخلی معده و سوء جذب آهن و كلسیم در بدن می‌شود. البته هم‌اكنون مصرف جوش‌شیرین ممنوع شده است.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
نخوردن نان و کمبود ویتامین B
نان جو دو سر مصرف کنید!!
برای پیشگیری از چاقی این نوع نان را مصرف کنید
 5 غذای سالم و ارزان
سالم ترین مواد غذایی دنیا