آیا نان های رژیمی تنها برای افرادی که دارای رژیم هستند مفید می باشد یا بدن افراد دیگر نیز به مصرف این نان های نیاز مند است؟
با توجه به این كه نان‌های سفید فاقد ارزش غذایی هستند،باید استفاده از نان‌های رژیمی در میان مردم متداول شود تا همگی از مزایای درمانی آن بهره‌مند شوند.نان‌های رژیمی نان‌هایی هستند كه حاوی مقدار زیادی سبوس و درصد اندكی نمك هستند.این نان‌ها به علت داشتن سبوس خواص درمانی متعدد و بی‌شماری دارند.با این حال جای تاسف است كه مصرف نان سفید روزبه‌روز در كشور ما خصوصا در میان نسل جوان زیادتر می‌شود.
مصرف‌كنندگان این نوع نان‌ها معتقدند كه با مصرف چنین نان‌هایی تنها دچار اضافه وزن می‌شوند؛ اما واقعیت این است كه این نان‌ها علاوه بر كالری بالا و ارزش تغذیه‌ای پایین، تنها از آرد الك‌ كرده ساده به دست نمی‌آیند.
گاهی در تركیب این آردها از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. آرد نان‌های سفید در برخی از كارخانجات با مواد شیمیایی سفید می‌شوند. این عمل سفیدگری گاهی با گازهایی انجام می‌شود كه به‌طور نسبی سمی بوده و به مرور در بدن تجمع یافته و در درازمدت منجر به مسمومیت در مصرف‌كننده می‌شود. از سوی دیگر در بیشتر نان‌های سفید و یا محصولاتی نظیر كیك، بیسكویت و شیرینی به جای خمیر ترش از انواع مواد افزودنی شیمیایی عمل‌آورنده و بهبوددهنده جهت تردی، ایجاد پف و دیگر ویژگی‌های مطلوب در فرآیند پخت استفاده می‌شود.
آزمایشات انجام شده روی این مواد نشان داده است كه این مواد مولد زخم‌های سخت معده و روده هستند. از دیگر اثرات مخرب آن اثر عمیق روی غدد تناسلی زنان است كه سبب كوچك شدن و ناكارایی تخمك‌ها می‌شود.لذا به تمامی بیماران و افراد سالم توصیه می‌كنیم كه نان سفید را از غذای خود حذف كرده و به جای آن نان تیره كامل كه بهترین نمونه آن نان سنگك است،مصرف نمایید.طبق آزمایش‌هایی كه روی نان سنگك صورت گرفته است،
این نان تقریبا كامل است و در تهیه آن آرد سبوس‌دار به كار رفته است.این آرد تقریبا تمام املاح و ویتامین‌های خود را حفظ كرده است. البته ارزش غذایی این آرد در حین پخت در معرض نور و حرارت تنور دستخوش تغییراتی می‌شود و برخی از ویتامین‌های خود را از دست می‌دهد،اما ویتامین A
و 2 B آن تقریبا باقی می‌ماند ولی ویتامین 1 B آن بر اثر حرارت بسیار كم می‌شود و اثری از ویتامین C وجود ندارد.
توجه:
هرچند نان‌های كامل و سبوس‌دار از نظر ارزش غذایی بهتر از نان سفید هستند اما این كه این نان‌ها كاملا رژیمی و كم‌كالری‌اند یك باور نادرست تغذیه‌ای است.خیلی‌ها در هر ‌وعده غذایی مقدار زیادی از این نوع نان‌ها را استفاده می‌كنند،با این اعتقاد كه این نوع نان‌ها برای سلامتی آنها مفید است و كالری كم دارد؛ اما واقعیت این است كه نان‌های سبوس‌دار هم نان هستند و كالری دارند، به عنوان مثال در 100 گرم نان گندم یا جو 250 كالری انرژی و در 100 گرم سبوس‌دار آن 218 كالری انرژی نهفته است،بنابراین از نظر كالری تفاوت چندانی با هم ندارند.لذا با توصیه كارشناسان غذایی،نان‌های سبوس‌دار را جایگزین نان‌های سفید كنید؛اما با توجه به مقدار انرژی‌ای كه دارند،مقدار مشخصی از این نان‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
رژیم غذایی برای چاقی موضعی
اين رژيم،عضلات شما را تقويت می کند
رژیم غذایی برای كاهش استرس
ارتباط شگفت انگیز گروه خونی شما با رژیم غذایی!؟
نكاتی در مورد حفظ رژيم غذايی