روکش دندان در چه مواردی توصیه می شود؟ آیا به راستی روکش در عمر دندان های تاثیر مثبتی دارد؟
 
آیا برای روکش کردن یک دندان نیازی به تراشیدن چند دندان هست؟
در دندان هایی که مقدار زیادی از آن به دلیل پوسیدگی از بین رفته یا توسط دندانپزشک هنگام برداشتن پوسیدگی نیاز به برداشتن آن شده،یا دندان هایی که دیواره آن شکسته است،یا به دلیل عصب کشی یا نازک شدن جداره، احتمال شکستن آن می رود،یا هر مورد دیگری که دندانپزشک تشخیص دهد،می توان با روکش به شکل دندان،آن را بازسازی کرد.روکش می تواند از جنس فلزی (مثل طلا یا آلیاژ) یا از نوعی چینی (پرسلن) یا ترکیب این دو باشد.
برای روکش کردن دندانی که ریشه و قسمتی از بدنه دندان وجود دارد نیازی به تراشیدن دندان های کناری نیست.اما روش دیگری به نام «بریج» وجود دارد که می توان دندان هایی را که وجود ندارند (دندان های کشیده شده) با اتکا به دندان های کناری شان احیا کرد.به عبارت دیگر، با استفاده از سه روکش که دو پایه آن روی دندان های موجود کناری استوار می شود،یک روکش به شکل دندان کامل در محل دندان کشیده شده قرار می گیرد.
 
روکش های دندانی چه انواعی دارد؟
جدا از روش های قدیمی روکش طلا و...، به طور معمول امروزه از روکش های زیر استفاده می شود.

روکش های چینی فلز:(PFM) که بخش درونی (Frame) آن از فلز و بخش بیرونی آن از جنس چینی دندانپزشکی ساخته می شود.فریم فلزی می تواند از طلا یا آلیاژ های نیکل، کروم و کبالت ساخته شود.

ژاکت کراون؛ که فاقد بخش پشتیبانی کننده درونی (فریم) است.این نوع روکش به دلیل توانایی کمتر در تحمل فشارهای ناشی از جویدن به دلیل نبود فریم، در دندان های جلو کاربرد دارد. این روش به دلیل حذف لایه فلزی، شفافیت بیشتر و نیاز کمتری به تراش دندان دارد.

روکش های تمام چینی؛ در این روش، بخش درونی (فریم) به جای فلز از نوعی سرامیک تقویت شده به عنوان هسته مرکزی استفاده می شود.این روش گران تر از روش PFM بوده و در موارد وجود حساسیت به هر نوع فلز در بیمار یا به دلایل زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد.

* فلوراید برای دندان مضر است یا مفید؟
شرکت های سازنده خمیردندان، در ذکر مزایای خود وجود فلوراید را عنوان می کنند، اما در جایی خواندم که در برخی از مناطق کشور، به دلیل وجود فلوراید زیاد در آب، مشکلاتی در دندان های مردم ایجاد شده است.
فلوراید یک ماده معدنی است که در طبیعت وجود دارد و باعث افزایش مقاومت دندان در برابر پوسیدگی و کاهش تخریب دندان می شود.البته ذکر این نکته ضروری است که استفاده از فلوراید، نمی تواند جایگزین بهداشت دهان و دندان شود.
باید توجه داشت که فلوراید به اندازه کافی، برای دندان لازم است و در صورت عدم تامین طبیعی آن توسط فلوراید موجود در آب آشامیدنی، باید به روش مقتضی، مکمل فلوراید دریافت شود.
موضوع مهمی که به آن اشاره کردید پدیده فلوئوروزیس است که به دلیل جذب بیش از حد فلوراید در مدت زیادی از زمان تکامل دندان ها به ویژه از زمان نوزادی تا حدود شش هفت سالگی است.این پدیده باعث ایجاد لکه های کوچک سفید یا مات روی دندان می شود که در موارد حاد آن، لکه های قهوه یی رنگ و فرورفتگی هایی نیز روی دندان ایجاد می شود.این موضوع می تواند به دلیل وجود مقدار فلوراید زیاد در آب منطقه باشد.
میزان متعادل فلوراید برای کاهش پوسیدگی باید کنترل شود. به ویژه در مناطق گرم که مصرف روزانه آب آشامیدنی زیاد است، باید فلوراید آب پایین تر باشد یا با روش های خاصی فلوراید آن کم شود. پدیده فلوئوروزیس باعث بدشکلی دندان می شود.

راه درمان اینکه بعضی از دندان ها نصف شان سفید می شود، چیست؟
رنگ سفید گچی به شکل لکه هایی روی مینای دندان به دلیل پدیده فلوئوروزیس است.متاسفانه بلیچینگ روی دندان هایی که به این دلیل بدرنگ شده اند به خوبی موثر نیست.در صورتی که رنگ آن آزاردهنده است می توان با ترمیم های کامپوزیتی یا استفاده از لمینیت، بدرنگی ها را اصلاح کرد.اما اگر منظورتان از سوال، چنین چیزی نبوده، توضیح دقیق تری بدهید. آیا بعضی از دندان های دهان تان سفید شده است یا همه دندان ها به این شکل هستند؟ آیا نصف بالایی یا پایینی دندان سفید است یا لکه لکه های سفید روی دندان هست؟ سوال عجیبی است.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:etemaad.ir
 
مطالب پیشنهادی:
چگونه دندان های شفاف و براقی داشته باشیم؟
 دندان هایتان را بپوشانید!!
مراحل ارتودنسی دندان + عکس
ماده ای مفیدتر از خمیر دندان؟!
جلوگیری از پوسیدگی دندان