اگر فردی روزانه فقط 100 کالری بیش از مقدار نیاز بدنش مصرف کند،آیا می دانید تبدیل به چند کیلو وزن می شود؟؟
 
اگر فردی روزانه فقط 100 كالری بیش از نیاز مصرف كند،طی 10 سال 18 كیلوگرم اضافه وزن پیدا می‌كند در حالی كه بسیاری از افراد روزانه به مراتب بیش از این میزان كالری اضافه دریافت می‌كنند.
اضافه وزن و چاقی عامل مهم خطرساز و تهدید كننده بیماری‌های غیر واگیر از جمله بیماری قلبی - عروقی (سكته قلبی و مغزی)،دیابت نوع 2 و بعضی سرطان‌ها است.
چاقی را می‌توان افزایش توده چربی بدن دانست كه سلامت را به خطر می‌اندازد.وقتی وزن بدن افزایش می‌یابد كه مقدار انرژی كه از خوردن غذا به دست می‌آید و از مقدار انرژی كه با فعالیت روزمره سوزانده و مصرف می‌شود بیشتر باشد.اگر مقدار افزایش وزن در حدی باشد كه مقدار نمایه توده بدنی بین 25 تا 9/29 كیلوگرم بر متر مربع باشد، اضافه وزن و اگر 30 و بالاتر باشد چاقی محسوب می‌شود
.
علی حجت زاده،كارشناس مركز مدریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت می‌گوید:مصرف غذاهای پر انرژی مثل مواد قندی، چربی‌ها، پرخوری، بی‌علاقگی به میوه‌ها و سبزی‌ها و كم تحركی، افرادی كه با افزایش سن،كم تحرك هستند و بیشتر می‌خوابند و بالطبع نیاز به انرژی كمتری دارند، اما دریافت انرژی یعنی مواد غذایی را كه مصرف می‌كنند به مقدار لازم كاهش نمی‌دهند. در معرض این خطر قرار دارند.
وی اضافه می‌كند:بیماری‌هایی كه باعث كاهش فعالیت می‌شوند مثل بیماری‌هایی استخوانی مفصلی مانند آرتروز، اختلال در فعالیت بعضی از غدد داخلی بدن مثل كم‌كاری غده تیروئید و زمینه ارثی می‌تواند باعث چاقی شود.
وی معتقد است كه هر چه وزن بیشتر باشد قلب مجبور است سخت‌تر كار كند.چاقی باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود كه برخی از آنها عبارتند از: بیماری‌های قلبی و عروقی (مثل سكته قلبی، سكته مغزی و فشار خون بالا) عوارض ریوی،دیابت،بیماری كبد و مجاری كبدی و نقرس،آرتروز،درد مفاصل،بعضی سرطان‌ها مثل (سرطان رحم) فتق و ایجاد واریس.
وی می‌گوید:به خاطر بسپارید كه اگر بتوان وزن را كم كرد و به وزن مناسب رسید می‌توان از بروز همه این مشكلات تا حد زیادی جلوگیری كرد. پایین آوردن وزن تا رسیدن به حد مطلوب باید تدریجی و مداوم باشد و این بسیار بهتر و سالم‌تر از كم كردن سریع وزن است.بهترین راه برای این كار،افزایش فعالیت بدنی اصلاح رژیم و عادت‌های غذایی و كاهش مصرف انرژی است.
حجت زاده می‌افزاید:رعایت برنامه غذایی و تغذیه صحیح باعث می‌شود كه ضمن تأمین نیازمندی‌های اصلی مواد مغذی از زیاده‌روی در مصرف غذا خودداری كرده و سلامت را تضمین كنید لذا باید مصرف غذاهای چرب یعنی مصرف لبنیات پرچرب، روغن، كره، گوشت قرمز پرچربی، كله و پاچه، سیرابی و شیردان،جگر مغز،قلوه،دل،سس سالاد و پوست مرغ را به حداقل برسانید،غذاها را بیشتر به صورت آب پز،بخار پز یا كباب شده تهیه كنید،از مواد غذایی فیبردار مانند سبزی‌های مختلف،میوه‌ها،نان سبوس دار،حبوبات (لوبیا،عدس،نخود،ماش،لپه،باقلا) و غلات (برنج، گندم سبوس‌دار و جو با پوست) بیشتر مصرف كنید.
این متخصص تغذیه گفت:مصرف انرژی نیز در افراد مختلف یكسان نیست و بستگی به عوامل مختلف مثل میزان متابولیسم بدن، روش زندگی، نوع كار و فعالیت بدنی، قد و وزن دارد. لذا میزان دریافت كالری متناسب با شرایط هر فرد متفاوت بوده و نمی‌توان از یك الگوی رژیم غذایی برای همه افراد استفاده نمود.
وی معتقد است: باید پزشك و مشاور تغذیه بر اساس فاكتورهای فوق یك برنامه مشخص را تنظیم كرده و در اختیار فرد بگذارد. افزایش وزن معمولاً یك امر تدریجی است و دریافت كالری مازاد نیاز بدن به طور مستمر باعث انباشته شدن چربی و ایجاد چاقی می‌شود.
این متخصص تغذیه می‌گوید: برای هر 20 كالری اضافه دریافتی در بدن انسان یك گرم چربی در نسوج ذخیره می‌شود. اگر فردی روزانه 100 كالری بیش از نیاز خود دریافت كند در ماه 150 گرم، در یك سال 1800 گرم و در طول 10 سال 18 كیلوگرم افزایش وزن پیدا می‌كند. اگر به جدول كالری مواد غذایی در پایان این مبحث توجه شود، یك تكه 20 گرمی شكلات و كاكائو 100كالری انرژی، یك بطری نوشابه 120 كالری،یك قاشق غذاخوری سس مایونز حدود 100 كالری،یك كره 25 گرمی، 165 كالری، 10 حبه قند 100 كالری انرژی دارد،لذا دریافت 100 كالری اضافه در روز امری ساده و متداول است.متأسفانه رژیم‌های غذایی امروزی كه سرشار از روغن، گوشت و مواد قندی است ممكن است 500 كالری بیش از نیاز روزانه افراد انرژی تولید شود و این امر باعث چاقی مفرط و بی‌رویه می‌شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
farsnews.com: منبع

مطالب پیشنهادی:
کالری میوه های تازه و خشک
چگونه بدون ورزش کالری زیادی بسوزانیم؟
رابطه ی جالب فعالیت با کالری مصرفی؟!
کیلو گرم مهم نیست،کالری را بشمارید؟!
آیا آجیل فقط کالری دارد؟