فواید مهم اهدای خون
 اهدای خون علاوه بر اینکه ممکن است باعث نجات جان کسی است برای فرد اهدا کننده نیز فواید زیادی دارد

4 مورد از فواید اهدای خون

هر سه ثانیه در آمریکا یک نفر به دریافت خون اهدایی نیاز پیدا می‌کند که حدود ۲۰ درصد از آنان کودک، تعدادی بیمار مبتلا به سرطان و مابقی مصدومان سوانح جاده‌ای هستند.
نجات جان افراد، تنها فایده اهدای خون نیست بلکه فرد اهدا کننده نیز با این اقدام خطر ابتلا به برخی انواع بیماری‌ها را از خود دور می‌کند.


برخی از فواید اهدای خون برای سلامتی

1- خطر ابتلا به بیماری قلبی را کم میکند

اولین فایده اهدای خون کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی است. محققان در مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه آمریکایی منتشر شد، دریافتند حدود ۸۸ درصد از مجموع اهدا کنندگان خون، کمتر احتمال دارد که به حمله قلبی دچار شوند و حدود ۳۳ درصد کمتر در معرض ابتلا به هر نوع از بیماری‌های قلبی-عروقی هستند.


2-مثل چک‌آپ پزشکی عمل می‌کند

با اهدای خون فرد تحت چک‌آپ پزشکی قرار می‌گیرد. پیش از اهدای خون لازم است فرد آزمایشاتی انجام دهد تا برخورداری از شرایط این کار در او تایید شود. در نتیجه سطح هموگلوبین، نبض و فشار خون وی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.


۳- به کالری‌سوزی کمک می‌کند

با هر بار اهدای خون فرد حدود ۶۵۰ کالری می‌سوزاند زیرا با اهدای خون بدن برای جایگزین کردن خون از دست رفته بیشتر فعالیت می‌کند.


۴- به دفع آهن از بدن کمک می‌کند

فردی که به اهدای خون اقدام می‌کند حدود ۲۲۵ تا ۲۵۰ میلی‌گرم آهن را از بدن خود می‌زداید. بنابراین، خطر بروز مشکلاتی را برای سلامت می‌کاهد. این ادعا در مطالعه منتشر شده در نشریه انجمن پزشکی آمریکا تایید شده‌ است. افرادی که به طور مرتب خون اهدا می‌کنند کمتر دچار سکته مغزی و حمله قلبی می‌شوند.


بیشتر بدانید : قبل و بعد از اهدای خون چه بخوریم و چه نخوریم؟

بیشتر بدانید : چه کسانی از اهدای خون معاف می شوند؟

بیشتر بدانید : در فصل سرد هم می توان خون داد؟ قبل و بعد ازاهدا خون چه باید کرد؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir