پلاک‌های دندانی یکی از عوامل مهم پوسیدگی دندان هستند.اما چه کارهایی دیگری برای پیشگیری از تجمع این پلاک‌ها روی دندان‌ها می‌توان انجام داد؟

 

پیشگیری از تشکیل پلاک روی دندان‌ها کار پیچیده‌ای نیست تنها لازم است عادات بهداشتی سالم را رعایت کنیم که چندان هم کار سختی نیست،بیایید اول بدانیم که اصلا پلاک چیست؟

پلاک‌های دندانی :
پلاک‌ها ترکیبی از باکتری‌ها و مواد چسبناکی است که آنها ترشح می‌کنند.این باکتری‌ها موادشیمیایی چسبنده‌ای به نام موکوپلی‌ساکارید تولید می‌کنند.
در ابتدا،لایه نازکی که به راحتی با مسواک زدن از روی دندان برداشته می‌شود ایجاد می‌شود.اما اگر مدتی بگذرد و به طولانی مسواک زده نشود باکتری‌ها در پلاک‌های دندانی اسیدی ترشح می‌کنند که سبب تخریب مینای دندان می‌شود.آسیب مینای دندان هم باعث ایجاد حفره در دندان می‌شود.پلاک‌ها به تدریج سفت و محکم شده و سبب بروز لکه‌هایی در دهان ما می‌شوند که دیگر به راحتی از دندان جدا نمی‌شوند در این زمان است که باید برای برداشتن این پلاک‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

 با پرهیز از این 5 عادت ناسالم دندانی مانع از ایجاد پلاک‌های دندانی شوید:
1)
مسواک بزنید آن هم از نوع بانظم‌اش:
ممکن است هیچ‌کس متوجه نشود که شما دو بار در روز مسواک نزدید اما دندان‌های شما این را کاملا می‌فهمند.پلاک‌ها کمی شبیه زنبور هستند در فصل تابستان یکی دو تای آنها شاید نتوانند باعث آزارتان شوند اما اگر به آنها اجازه بدهید در میان خانه‌تان خانه کنند حتما برایتان مشکل‌ساز می‌شوند. پس روزانه دو بار مسواک بزنید،و از خمیردندانی استفاده کنید که حاوی فلوراید است.لازم نیست که حتما شیوه صحیح مسواک زدن را به خوبی اجرا کنید. اما سعی کنید همه سطوح دندان‌هایتان را کاملا با مسواک برس بکشید.

2) نخ دندان، نخی همراه شانه‌های مسواک:
مسواک کاملا در میان دندان‌ها نفوذ نمی‌کنند.
اما نخ دندان می‌تواند باقیمانده غذاها که در تشکیل پلاک‌ها موثر هستند را خارج کند.نخ دندان همچنین می‌تواند پلاک‌های ایجاد شده در خطوط لثه را نیز خارج کند.جایی که مسواک به آن قسمت نمی‌رسد. اگر این پلاک‌ها از بین نروند می‌توانند به لثه نفوذ کرده و سبب بروز بیماری‌های لثه شوند.
 
3) دندانپزشک دوست شماست:
اگر به طور منظم مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید،ممکن است برخی از پلاک‌ها از دیدتان بیفتند.بنابراین لازم است برای برداشتن این پلاک‌ها همیشه به دندانپزشک مراجعه کنید یک سوم از افراد حتی سالی یک بار به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند.تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از مراجعه منظم به دندانپزشک غفلت می‌کنند بیشتر دچار پلاک‌های دندانی شده و شانس از دست دادن دندان‌ها در این افراد بیشتر است.مراجعه سالی یک بار برای تمیز کردن دندان‌ها حداقل مراجعه به دندانپزشک است.دندانپزشکان توصیه می‌کنند که حداقل دو بار در سال برای معاینه دندان‌ها مراجعه شود.

4) از مسواک‌های طبیعی غافل نشوید:

مدت‌ها قبل از اینکه مسواک و خمیردندان‌های حاوی فلوراید موجود باشند،برخی غذاهای خاص نقش مهمی در پاک کردن این پلاک‌های دندانی داشتند.خوردن برخی سبزی‌ها یا میوه‌ها با پوست می‌تواند پلاک‌ها را از روی دندان‌ها بردارد. میوه‌هایی مثل هویج، سیب، خیار و خیلی از میوه‌ها و سبزیجات خام دوست دندان‌ها هستند.بنابراین خوردن این دسته موادغذایی نه تنها به کاهش وزن و بیماری‌های قلب و سرطان کمک می‌کنند در حفظ سلامت دندان‌ها هم موثرند.

5) شیرینی‌ها دوستدار دندان‌های‌تان هستند:
باکتری‌ها عاشق کربوهیدرات‌های ساده مثل قند هستند.خوردن آبنبات یا نوشیدنی‌های شیرین باعث چسبیده شدن آنها به دندان می‌شوند،وقتی باکتری‌ها پلاک‌ها را ایجاد می‌کنند قند را به اسید تبدیل کرده و سبب تخریب دندان‌ها می‌شوند.همه آ‌بنبات‌ها و بسیاری از غذاهای آماده در تشکیل پلاک‌ها نقش دارند.غذاهایی که دارای قند بالایی هستند بدترین چیزها برای دندان‌ هستند.پرهیز از این 5 عادت می‌تواند از تشکیل پلاک‌ها جلوگیری کند. اما شستشوی مرتب دهانهم بسیار مفید است. خیلی از افراد علاوه بر مسواک زدن و استفاده از نخ دندان دهان و زبان‌شان را به خوبی می‌شویند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:tebyan.net
 
مطالب پیشنهادی:
 5 راه حل برای فرار از دندان های زرد
آیا روکش دندان موثر است؟
چگونه دندان های شفاف و براقی داشته باشیم؟
خوراکی علیه فساد و پوسیدگی دندانها
دستور العمل های خانگی برای سفیدی دندان!!