. این روزها مصرف میوه‌های ترش در میان‌وعده‌ها كمك بسیاری به رفع تشنگی و كاهش حرارت درونی بدن می‌كند. تمبر هندی از آن دسته میوه‌های ترش و سرد بوده كه از این خاصیت بی‌بهره نیست.

 

این میوه دارای قند،پروتئین،اسید سیتریك،اسید مالیك،ویتامین C،كلسیم،پتاسیم،آهن و مواد فیبری بوده و فاقد ویتامین A،سدیم،چربی و كلسترول است.این میوه دارای دو نوع ترش و شیرین است و نوعی میوه هندی محسوب می‌شود.

 خواص دارویی‌
* تمبر هندی خنك‌كننده بدن است و دمای بدن را پایین می‌آورد و برای رفع تشنگی خصوصا در فصل گرما موثر است.

* برطرف‌كننده صفرا بوده و اخلاط شدید و گرم با خوردن تمبر هندی كاهش می‌یابد.

* تمبر هندی به دلیل آن كه فاقد سدیم و سرشار از پتاسیم است فشار خون را پایین آورده، جوش و خروش‌های جلدی و التهاب ناشی از آن را كاهش می‌دهد، ضمن آن كه برطرف‌كننده تنگی نفس (ازگرمی)‌ هم هست.

*
چنانچه مایلید غذایی كه می‌خورید زود هضم شود، توصیه می‌كنیم مقدار كمی تمبر هندی همراه یا بعد از غذا میل كنید.

* این میوه دارای ویتامین C و مواد معدنی همچون آهن است و برای افراد سیگاری كه ویتامین C بدن آنها بشدت تحلیل می‌رود موثر است، همچنین ویتامین C موجود در این میوه خاصیت آنتی‌اكسیدانی داشته و به جذب آهن، ترمیم زخم‌ها و حفظ و نگهداری عروق خونی كمك بسیاری می‌كند.

* تمبر هندی و دم‌كرده آن خاصیت ملین دارد و چنانچه با آب مخلوط شود ضدنفخ می‌شود. برای تهیه دم‌كرده تمبرهندی باید چند تكه آن را با كمی آب جوش مخلوط كرده و بگذارید مدت یك ساعت بماند سپس دم‌كرده را در طول روز مصرف كنید. این دم‌كرده را در درمان یبوست استفاده می‌كنند.

*
 ضمادی كه از تمبر هندی پخته تهیه می‌شود برای تسكین ورم، برطرف كردن سستی عضلات و قسمت‌های دردناك بدن مفید است.

*
 این میوه به دلیل آن كه فاقد چربی و كلسترول می‌باشد برای افراد دارای چربی خون مفید است.

 چند توصیه‌
۱- زیاد خوردن و افراط در مصرف تمبر هندی باعث زخم روده، سرفه و سنگینی معده می‌شود. همچنین برای ریه و طحال خوب نیست و در اشخاصی كه ریه و طحال ضعیفی دارند ممكن است تولید اشكال كند. این میوه برای افراد سردمزاج توصیه نمی‌شود چرا كه زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند باعث سستی و ضعف اعصاب شود.

۲- تمبر هندی فرآوری شده دارای نمك زیاد است كه برای افراد دارای فشار خون بالا توصیه نمی‌شود. همچنین در هنگام خرید این گونه محصولات خصوصا نوع وارداتی آن حتما به لیبل فارسی كه از طرف وزارت بهداشت، تاریخ‌گذاری و كدگذاری شده است توجه كنید. غیربهداشتی بودن این محصول در مصرف‌كننده می‌تواند منجر به بروز دل‌پیچه، تهوع، تب و در نهایت اسهال خونی شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:tebyan.net
 
مطالب پیشنهادی:
 سرشار از پتاسیم و موثر در کاهش فشارخون
بدن برای تنظیم فشار خون به آن نیاز دارد!!
5 ماده غذايی مهم در رژيم غذايی
میوه ای تابستانی جهت کاهش فشار خون
ترکیبات عجیب و غریب غذاها