استرس و اضطراب بخشی از زندگی روزمره افراد شده است گرچه میزان مناسبی از آن باعث انجام به موقع و شاید بهتر برخی تکالیف زندگی می گردد اما اگر از حد مفید و مناسب بگذرد ،با بروز مشکلاتی همراه است.

 

دکتر منصور بهرامی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود:وقتی اضطراب و استرس از حد مفید خود فراتر باشد رفتارهای عادی زندگی را تحت الشعاع قرار می‌دهد و باعث آسیب‌های جسمی و روانی می‌شود که رفتارهایی چون گازگرفتن و خجالت در کودکان از جمله آنهاست و به عنوان دو تظاهر از اختلالات اضطرابی محسوب می‌شود.
وی افزود : گازگرفتن یک عکس‌العمل اضطرابی از اشخاص برون گراست یعنی کسانی که اضطراب را با سروصدا و بیرون ریختن آن نشان می دهند و خجالتی بودن و کمرویی بیش از حد نیز عکس‌العملی اضطرابی از اشخاص درون گراست.
به گفته وی،افراد درون گرا نیز استرس خود را درون خود پنهان می‌کنند و بیشتر رفتارهای خود خوری و پرهیز از حضور در جمع را به عنوان یک عامل آرام کننده خود به کار می برند.
وی در ادامه تاکید کرد : خانواده‌ها باید به هر دو عکس العمل اهمیت داده و برای بهبود آن به روانپزشک و متخصص مراجعه کرده و خود در خانه نیز با رفتارهای مناسب و دوستانه به کاهش این رفتار کمک کنند.
گفتنی است: برای آموزش هر رفتار صحیحی در کودک باید حوصله و وقت کافی را در نظر گرفت و دانست هر کودکی رفتار خاص خود را دارد و برای آموختن هر مطلبی زمان خاص خودش را می طلبد. والدین ، پدر بزرگ و مادر بزرگ و سایر اعضای خانواده نیز باید برای کنار آمدن با مشکلات کودک به خصوص مشکلات خواب او هماهنگ باشند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
مقابله با استرس بازگشت به مدرسه
میوه ای جهت رفع خستگی و استرس
رژیم غذایی برای كاهش استرس
8 راه مقابله با استرس!
پنج باور نادرست درباره استرس