بجز لبنیات چه خوراکی دیگری را می شناسید که برای محافظت از استخوان های مفید باشد ؟

 

 سرمه رئیس زاده كارشناس تغذیه گفت:با داشتن یك شیوه زندگی درست می‌توان استخوان‌های محكمی داشته باشیم تا در دوران پیری به مشكل پوكی استخوان دچار نشویم. 
این كارشناس تغذیه در گفتگو با ایسنا با اشاره به این كه منبع اصلی كلسیم، لبنیات مصرفی است، گفت: هر یك لیوان شیر یا ماست حدود 300 تا 350 میلی گرم كلسیم دارد بنابراین برای تامین نیاز بدن به كلسیم استفاده از لبنیات و شیر سویا غنی شده طی روز توصیه می‌شود.

وی در ادامه افزود: استفاده از سبزیجات مانند كلم و پروتئین‌های گیاهی مثل سویا كه ماده‌ای به نام ایزوفلاوین دارند، نقش محافظتی برای استخوان‌ها دارند به همین علت توصیه می‌شود این مواد را حتما در برنامه غذایی خود بگنجانند.
این كارشناس تغذیه در خصوص میزان مصرف كلسیم در زنان باردار گفت: اگر خانمی در روز به مقدار 800 تا 1000 میلی گرم كلسیم در روز احتیاج داشته باشد در دوران بارداری این مقدار طی روز به 1200 میلی گرم می‌رسد و زنان باردار در صورت نیاز با تجویز پزشك می‌توانند از مكمل‌های كلسیم استفاده كنند.

وی در خصوص نحوه مصرف قرص مكمل كلسیم اظهار كرد: بهتر است كه مكمل‌های كلسیم همراه با غذا یا هنگام صرف غذا استفاده شود تا فرد مشكل تپش قلب یا نفخ معده پیدا نكند.

رئیس زاده در پایان توصیه كرد: افراد با انجام ورزش مستمر در یك ساعت مشخص و مصرف مواد غذایی كلسیم دار می‌توانند استخوان‌های سالمی داشته باشند و از پوكی استخوان جلوگیری كنند.
 
گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
چه کسانی پوکی استخوان دارند؟
مبارزی در برابر پوكی استخوان
عادتی عجیب برای پوکی استخوان
ورزشهای مؤثر در جلوگیری از پوکی استخوان
هشت توصیه برای جلوگيری از پوكی استخوان