یك متخصص تغذیه: مصرف بیش از حد این دو نوشیدنی باعث پوكی استخوان می‌شود

 

 یك متخصص تغذیه گفت: مصرف بیش از حد قهوه و چای پررنگ می‌تواند باعث افزایش دفع كلسیم استخوان شود و احتمال بروز بیماری پوكی‌استخوان را افزایش می‌دهد.
سعید حسینی امروز در حاشیه سمینار استئوپروز (پوكی استخوان) كه در مركز تحقیقات غدد برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: افراد تا سن 30 سالگی باید استخوان‌های خود را بسازند و از نظر میزان كلسیم و ویتامین D استخوان را غنی كند.
وی گفت: بعد از سن 30 سالگی باید ویتامین D ‌و كلسیم استخوان حمایت كرد و از محصولات لبنی مانند شیر، ماست بیشتر مصرف كرد.از نظر میزان كلسیم شیرهای پرچرب نسبت به شیرهای كم چرب تفاوت ندارند و یك لیوان شیر معادل یك لیوان ماست كلسیم دارد و استفاده از شیرهای كم چرب و مواد لبنی كم چرب بهتر است.
وی افزود: متأسفانه امروزه قهوه جایگزین چای شده در حالی كه مصرف قهوه باعث دفع كلسیم بدن می شود.البته چای نیز باید كمرنگ مصرف شود كه خود باعث حفظ استخوان و نقشی حمایتی دارد.
این متخصص تغذیه افزود: مصرف فست فودها و كولاها باعث افزایش دفع كلسیم بدن می‌شود و حتی مصرف زیاد نمك نیز بروز این بیماری را افزایش می‌دهد.
حسینی اضافه كرد: امروزه استفاده از مكمل‌ها باب شده است ولی باید همه مواد غذایی و ویتامین‌هایی كه مورد نیاز بدن است از مواد غذایی به بدن برسد، باید ویتامین D به غذاها اضافه و غنی سازی شود. كلسیم و ویتامین D با ویتامین‌های دیگر به صورت همزمان نباید مصرف شود به دلیل اینكه روی جذب آن تأثیر می‌گذارد.
وی افزود: مصرف سبزی و میوه به حفظ توده استخوانی كمك می‌كند اما افرادی كه گیاهخوار هستند و از منابع حیوانی استفاده نمی‌كنند، بیشتر در معرض پوكی استخوان قرار دارند و تأمین این مواد از مواد غذایی حیوانی نیز لازم است .

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی:
عادتی عجیب برای پوکی استخوان
چه کسانی پوکی استخوان دارند؟
 مبارزی در برابر پوكی استخوان
هشت توصیه برای جلوگيری از پوكی استخوان
پوکی استخوان را جدی بگیریم!!