بدبویی یا خوش‌بویی دهان چه دایمی و چه گذرا می‌تواند در روابط اجتماعی شما تاثیر گذار باشد. باورهای درست و غلطی در رابطه با بوی بد دهان وجود دارد که با هم آنها را مرور می‌کنیم:


  بوی بد دهان نتیجه خرابی دندان است!
درست است.
در 10/9 موارد، منشا بوی بد دهان مشکلات دهانی و دندانی است. پوسیدگی، خالی شدن دندان، باقی ماندن غذا لای پروتز یا زیر زبان می‌تواند لانه باکتری‌ها شده و به نفس، بوی بد دهند. معمولا افرادی که دندان‌ها و لثه سالمی دارند، نفس خوش‌بویی هم دارند.

گاهی مشکل از معده یا حلق است!
درست است.
وجود هرگونه عفونت در بینی یا حلق می‌تواند سبب بدبویی دهان شود. همین موضوع، در رابطه با معده هم صدق می‌کند و هرگونه مشکل گوارشی می‌تواند سبب بوی بد دهان شود.

مواد غذایی نقشی در بدبویی نفس ندارند!
اشتباه است
.
مصرف پیاز، سیر، قهوه و پنیر می‌تواند دهان را بدبو کند. در مورد کسانی که معده ضعیفی دارند باید گفت مصرف بالای پروتئین به ویژه گوشت قرمز می‌تواند همین مشکل را ایجاد کند.
 
جویدن آدامس مشکل را برطرف می‌کند!
هم بله و هم خیر!
جویدن آدامس در کوتاه مدت سبب برطرف شدن بوی بد دهان می‌شود. اما مشکل اصلی را از بین نمی‌برد. خوبی آدامس این است که جویدن آن سبب ترشح بزاق و تمیزی بافت داخل دهان می‌شود. نوشیدن آب هم همین خاصیت را دارد. هر چه دهان خشک‌تر باشد، بوی بد آن بیشتر است. اگر دقت کرده باشید دهان اکثر آدم‌ها صبح پس از برخاستن بو می‌دهد.

انتخاب یک شیوه درست زندگی، بوی بد دهان را کاهش می‌دهد!
درست است!
مصرف نکردن الکل و سیگار کشیدن احتمال بروز بوی بد دهان را کاهش می‌دهد. استرس یکی از دلایل بد بویی نفس است که درمان آن هم کار سختی است.

4 کلید رسیدن به نفسی خوش‌بو
1) دندان‌ها را مرتب و با دقت بشویید! استفاده از نخ دندان و مسواک زدن کامل به همراه استفاده از دهان شویه‌های ضدعفونی کننده می‌تواند راه‌حل مناسبی برای از بین بردن بوی بد دهان باشد!

2) زبان را برس بکشید! بسیاری از پسمانده‌های غذایی در انتهای زبان می‌توانند در طول شب محل زندگی باکتری‌ها شده و بوی بد ایجاد می‌کنند. بهترین کار برس کشیدن زبان و جمع‌آوری باقی‌مانده مواد غذایی ریز روی آن است.

3) دهان را خیس و مرطوب نگه دارید نوشیدن زیاد‌ آب ترشح بزاق را تحریک می‌کند. بزاق بهترین وسیله پاک کننده دهان از آلودگی‌هاست!

4) از گیاهان کمک بگیرید.گیاهانی مثل نعناع و چای سبز خواص ضدباکتریایی داشته و در رفع بوی بد دهان موثرند.چکاندن چند قطره آب لیمو در نیم استکان آب و چرخاندن آن در دهان پس از خوردن هر وعده غذا نیز به سلامت دهان کمک می‌کند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی:
شایعترین علت بوی بد دهان 
 موثرترین راه برای کاهش بوی بد دهان
چطور از بوی بد دهان راحت شويم؟
آدامس دارچینی بخورید!
7 توصیه غذایی برای داشتن دندانهای سالم