رئیس مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاددانشگاهی در کنفرانس آموزش جنبه های تشخیصی و درمانی سرطان پستان ویژه پزشكان عمومی، ماماها و پیراپزشكان این قشر را پیش قراولان عرصه سلامت کشور دانست و گفت...


وی اولین سطح مواجه با مراجعین بیماری های پستان دانست و گفت: پزشكان عمومی نقش بسیار مهمی در پیشگیری و درمان بیماری ها دارند، همچنین نقش ماماها و متخصصین زنان با توجه به شرایط فرهنگی کشور ما در پیشگیری از این بیماری بسیار ویژه و حائز اهمیت است.

 به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران؛ دکتر مسعود حبیبی در این مراسم با ارزشمند خواندن نقش پزشكان عمومی، پرستاران و ماماها در ارتقا سلامت خانواده ها گفت: از آنجائی که شیوه زندگی به ویژه در جنبه های تغذیه ای، فعالیت جسمانی و تغییر الگوی بیماری ها نقش اساسی دارد، پزشکان عمومی باید به عنوان پیش فراوالان سلامت از قالب درمانگر صرف ارتقاء یابند و به عنوان پزشک خانواده عمل کنند تا بتواند ارتباط نزدیکی را با مخاطبین و بیماران خود بر قرار کنند. همچنین از احوالات عمومی و اقتصادی آنها مطلع شوند و بعنوان یک طبیب، درمانگر آلام جسمی و روحی آنان باشند و بعنوان راهنما و مرجع پیشگیری از بیماری ها نقش داشته باشند.

 وی با بیان اینكه بایستی روش های نوین درمانی و كاركردن با جدیدترین تجهیزات درمانی به پزشكان عمومی آموزش داده شود تا به ارتقا هر چه بیشتر سلامت جامعه كمك شود، افزود: امیداوریم، بتوانیم تجربیات و یافته های ارزشمند کسب شده توسط اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی در مواجهه با سرطان پستان و بیماریهای پستان را به شکل مطلوبی به شركت كنندگان منتقل کنیم.

وی با بیان این مطلب که سرطان از جمله بیماری های مزمنی است که بار سنگین روانی  را بر جامعه و خانواده فرد مبتلا تحمیل می کند، خاطر نشان کرد: سرطان پستان از شایعترین انواع سرطان ها در بین زنان است که حدود 20 درصد از مرگ و میر زنان مبتلا به سرطان را شامل می شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر چه ابتلا به این بیماری در زنان ایرانی کمتر از زنان غربی گزارش شده است اما با وجود ابتلای زنان ایرانی به این نوع سرطان در سنین پایین و درگیر كردن مادران و زنان جوان كه بنیان خانواده ها را تشكیل می دهند، ضرورت توجه به این بیماری دو چندان می شود.

وی با اشاره به این مطلب که روش های درمانی و عوارض بعد از درمان آن بسیار به زمان تشخیص و میزان گسترش سرطان بستگی دارد، خاطرنشان كرد: تشخیص زودهنگام و به موقع سرطان پستان روند درمانی را تغییر می دهد و در کاهش عوارض ناشی از درمان بیماری بسیار موثر است.

رئیس مركز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی در ادامه تصریح کرد: براساس آمار موجود زنان ایرانی نسبت به زنان کشور های غربی در سنین پایین تر به سرطان پستان مبتلا می شوند. 


همچنین دکتر نسرین السادات علوی متخصص جراحی عمومی و دبیر علمی این کنگره در حاشیه این همایش با اشاره به استقبال گسترده پزشکان و ماماها از این کنگره گفت : یکی از اهداف مهم این همایش بهبود وضعیت سلامتی بیماران و درمان سریع و موفقیت آمیز آنان و در نتیجه کاهش درصد مرگ و میر جامعه است.

وی با بیان این مطلب که مهمترین دستاورد ما آشنایی هرچه بیشتر پزشکان عمومی و ماماها و به طور کلی پیراپزشکان با سرطان پستان است، خاطر نشان کرد: در بسیاری از مواقع دیده می شود که پزشکان به دلیل عدم آشنایی صحیح و تشخیص به موقع این بیماری، باعث تاخیر در شروع اقدامات درمانی می شوند که این امر می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: در همین راستا مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران سمیناری با رویکرد آشنایی هرچه بیشتر پزشکان ، ماماها و پیراپزشکان به عنوان اولین گروه های درمانی که با این بیماری مواجه می شوند برگزار کرده تا این نقص كاهش یابد.

در این همایش دکتر آسیه الفت بخش متخصص جراحی عمومی استادیار پژوهش مرکز تحقیقات سرطان پستان در خصوص بیماری های خوش خیم پستان، دکتر عصمت السادات هاشمی متخصص جراحی عمومی استادیار پژوهش مرکز تحقیقات سرطان پستان در خصوص علائم و نشانه های سرطان پستان، دکتر نسرین السادات علوی متخصص جراحی عمومی و استادیار پژوهش مرکز تحقیقات سرطان پستان در خصوص روش های تشخیص سرطان پستان، دکتر معصومه نجفی فلوشیپ جراحی سرطان و استادیار پژوهش مرکز تحقیقات سرطان پستان در خصوص درمان های جراحی سرطان پستان، دکتر رباب انبیائی متخصص رادیوتراپی و استادیار دانشگاه شهید بهشتی در خصوص رادیوتراپی در سرطان پستان، دکتر صفا نجفی فوق تخصص انکولوژی و استادیار پژوهش مرکز تحقیقات سرطان پستان در خصوص کموتراپی در سرطان پستان، دکتر کیوان مجید زاده متخصص بیوتکنولوژی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان در خصوص مشاوره ژنتیک در سرطان پستان، دكتر شهپر حقیقت عضو هیات علمی مركز تحقیقات سرطان پستان در خصوص تكنیكهای درمان لنفادم، دکتر ماندانا ابراهیمی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان در خصوص نحوه معانیه صحیح پستان و دکتر تكتم بهشتیان متخصص رادیولوژی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان در خصوص آشنایی با نحوه خواندن ماموگرافی سخنرانی نمودند.

گفتنی است این سمینار دارای 5 امتیاز بازآموزی برای شركت كنندگان بود.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران - jdtums.ac.ir