در فاصله زمانی كوتاه درست پس از خوردن مواد غذایی که دارای قند هستند ، باید دید که قند خون به چه اندازه بالا رفته و به چه مقدار بدن را به ترشح انسولین ترغیب می‌كنند؟ و...
 
در میان كسانی كه به بیماری دیابت حتی از نوع دو آن مبتلا هستند، محدود كردن مواد غذایی كه قند كمتری دارند و نیاز به انسولین را كم می‌كنند، اقدامی حیاتی تلقی می‌شود. نكته‌ای را كه در این باره باید همواره به خاطر داشت میزان شاخص یا شاخص گلایسمی است. یعنی معیاری برای طبقه‌بندی مواد غذایی كه دارای كربوهیدرات هستند .
 
شاخص گلایسمی كم
مواد غذایی كه بعد از خوردن به آهستگی موجب تغییر قند خون شده و در حقیقت جذب آهسته قندشان موجب نگه داشتن این فاكتور در محدوده ثابت می‌شوند، در این دسته جای می‌گیرند.
 
فواید:
یادتان باشد كه مصرف مواد غذایی كه در دسته اول جای می‌گیرند تكرر گرسنگی را كم كرده و حس سیری را در فرد طولانی‌تر می‌كنند. به این دلیل مصرف‌شان به افرادی كه قصد كاهش وزن دارند و یا به دلیل دیابت باید قندشان را ثابت نگه دارد، توصیه می‌شود.

گروه‌های غذایی با شاخص گلایسمی کم
میوه‌ها
این دسته از مواد غذایی شاخص گلایسمی پایینی دارند، البته برخی از آنها در گروه با شاخص گلایسمی بالا جای گرفته و باید خوردن‌شان برای دیابتی‌ها محدود شود.
به طور مثال آلبالو، گریپ فروت، زردآلو و سیب به ترتیب كمترین مقدار شاخص گلایسمی را دارا هستند و هندوانه، طالبی، كشمش و آناناس میزان شاخص شان بالاست
.

سبزیجات
این گروه غذایی شاخص گلایسمی پایین داشته و برخی از آنها مانند سبزی‌های برگ سبز برای دیابتی‌‌ها و افراد دارای اضافه وزن بسیار مناسب‌ترند اما سبزیجاتی مانند هویج و نخود سبز در محدوده متوسط قرار می‌گیرد و انواعی مانند چغندر، كدو حلوایی و ذرت دارای بیشترین مقدار شاخص گلایسمی هستند.

شاخص گلایسمی متوسط
دسته‌ای دیگر از مواد غذایی كه در محدوده وسط قرار می‌گیرند، یعنی نه به سرعت قندشان جذب می‌شوند و نه مانند گروه اول به ثابت نگه داشتن این فاكتور در خون كمك می‌كنند.
 
فواید:
برای كسانی كه به سرعت به منابع غذایی قندی نیازمند هستند، توصیه می‌شود، به خصوص ورزشكاران، البته بعد از انجام فعالیت ورزشی تا به این ترتیب بازیابی ذخایر قندی‌شان كامل شود.

گروه‌های غذایی با شاخص گلایسمی متوسط
شیر و لبنیات
تمامی اعضای این گروه در دسته مواد غذایی با شاخص گلایسمی متوسط جای می‌گیرد، البته در میان شان، ماست كم چرب كمترین حد شاخص گلایسمی را داراست.

شاخص گلایسمی زیاد
مواد غذایی كه قند خون را به سرعت افزایش می‌دهند، یعنی هر چه سریع‌تر جذب می‌شوند و ترشح انسولین را به همراه دارند در این گروه غذایی جای می‌گیرند.

گروه‌های غذایی با شاخص گلایسمی زیاد
نان و غلات
این گروه، منبع كربوهیدرات (قند) هستند. البته روش پخت نیز در افزایش شاخص قند آنها مؤثر است. مثلا سیب زمینی كه منبع قند است و شاخص گلایسمی بالایی دارد، در صورت پوره شدن، شاخص گلایسمی‌اش بیشتر می‌شود، البته در مقایسه با نوع سرخ شده‌اش و یا دم کردن ماكارونی بالابرنده این شاخص است. اما غلات دارای سبوس شاخص گلایسمی كمتری پیدا می‌کند و هر چه بیشتر تصفیه شود شاخص‌ا‌ش بالاتر می‌رود.
در میان این گروه، نان سفید بیشترین شاخص گلایسمی را دارد و هر چه سبوس بیشتری داشته باشد، از میزان این شاخص، كاسته می‌شود.

گروه‌های غذایی با شاخص گلایسمی صفر
گوشت‌ها

این گروه پرپروتئین نیز كربوهیدرات ندارد، بنابراین اندازه‌گیری این شاخص برایشان بی‌معناست.

روغن‌ها
این گروه به دلیل نداشتن كربوهیدرات از نظر میزان شاخص گلایسمی در محدوده صفر قرار می‌گیرند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی:
ارتباط ساعت و قند بدن
بیضررترین و ارزانترین درمان چربی و قند خون بالا!؟
کشف علائم عجیب بیماری قند خون!!
میوه ی کاهش قند خون
آیا قند خون تان پایین است؟