دور هم بودن‌مان در شب یلدا معمولا باعث می‌شود که حساب كالری‌های مصرفی از دست‌مان خارج شود. دانستن اینكه هر واحد از مواد غذایی كه در این شب می‌خوریم، چه‌قدر انرژی دارد، به ما در دریافت انرژی محدودتر کمک می‌کند.

 

آجیل خام
ین‌ها هر کدام 45 كیلوكالری انرژی دارند و یك واحد روغن به حساب می‌آیند. پس خوردن حداقل سه واحد آنها (كه تقریبا همیشه بیشتر از این مقدار می‌خوریم) می‌تواند 135 كیلوكالری انرژی به بدن‌مان وارد کند. این آجیل به دلیل مخلوط شدن با سایر میوه‌های خشك شده و البته خام بودن مغزها و بی‌نمك بودن‌شان بر سایر آجیل‌ها ارجحیت دارد.
 
کنجد و شادونه
برخی خانواده‌ها جدا از آجیل مخصوص این شب، مغز تخمه‌ها را در كنار كنجد و شاهدانه میل می‌كنند كه در این صورت، کالری بیشتری دریافت خواهند كرد زیرا یك قاشق غذا خوری شاهدانه یا كنجد معادل یك واحد چربی بوده و هر کدام 45 كیلوكالری انرژی دارند.
 
توصیه مهم
در این شب، بیشتر ما از تمام‌خوراكی‌های حاضر می‌خوریم و به دلیل دور هم بودن زیاده‌روی هم می‌كنیم. پس بهتر است از صبح همان روز، حواس‌مان را جمع‌تر كنیم و در غذا خوردن‌مان در وعده‌های قبلی كمی‌ محدودیت به خرج دهیم تا شب جایی برای خوردن این همه تنقلات رنگارنگ باقی مانده باشد. بهتر است میزان نان و برنج‌تان را در این روز كم كنید و كالری روزانه‌تان را از میوه و آجیل شب یلدا تأمین كنید. اگر در طول روز زیاده‌روی كردید، حداقل خیال شام خوردن را از سرتان بیرون کنید.
شیرینی‌‌ها
خوردن انواع شیرینی و شكلات حداقل می‌تواند از 50 تا 100 كالری به بدن‌ ما برساند كه در صورت همراه شدن با خوراكی‌های یاد شده می‌تواند به راحتی اضافه دریافتی را برایمان به بار آورد. پس چه بهتر که برویم سراغ انواع كوچك‌تر و خشك شیرینی. اگر احیانا شیرینی‌ها این شب خامه دارند، كمی‌ از خامه‌شان را خارج كنید.
 
گردآوری  :  گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
6 اشتباه رايج درباره آجيل
تأثیر آجيل و خشکبار بر سلامتی بدن
آیا آجیل فقط کالری دارد؟
مغزی جهت تنظیم فشار خون
غذاهای تقویت کننده چشم!!