این تغییر بزرگ در خون تمام خانم هایی که به سن یائسگی می رسند دیده می شود. اما چه تغییری؟


مطالعات نشان می‌دهد سطح خونی کلسترول LDL یعنی نوع بد کلسترول که می‌تواند سبب انسداد شریان‌ها شود در زنان در هنگام یائسگی افزایش می‌یابد. اما در سایر عوامل خطر حملات قلبی سکته و مشکلات دیگر قلبی‌عروقی تغییری حاصل نمی‌شود.

 بر این اساس محققان علوم‌پزشکی به زنان به محض رسیدن به سن یائسگی توصیه می‌کنند که سطح چربی خون مخصوصا کلسترول و تری‌گلیسیرید را با انجام آزمایش‌های دوره‌ای کاملا تحت کنترل داشته باشند.
طبق مطالعه دیگری که از سوی محققان دانشگاه پترزبورگ انجام شده است، دوز بالای داروهای کاهنده چربی خون، در درازمدت از سایر داروها در پیشگیری از بروز حملات قلبی موثرتر هستند.
پیگیری 3 هزار زن از سوی این محققان این نکته را آشکار کرد که یکی از عمده‌ترین تغییرات پس از یائسگی و قطع پریود کاهش تولید استروژن است و این زنان را هم پای مردان در معرض خطر مشکلات قلبی‌عروقی قرار می‌دهد.
یکی از افزایش علل بروز مشکلات قلبی در یائسگی افزایش سطح چربی خون در زنان است.

از این رو باید به این نکات توجه داشت که اگر:
* افرادی که سیگار می‌کشند، سیگارشان را بعد از اولین حمله قلبی ترک کنند خطر مرگ را نسبت به کسانی که به سیگار کشیدن همچنان ادامه می‌دهند کاهش خواهند داد.
* فشارخون بالا و سختی شریان‌ها قبل از بلوغ در کودکان چاق شکل می‌گیرد ولی افزایش فعالیت جسمی از این خطر می‌کاهد.
 
* تعدیل وزن در افراد بزرگسال چاق عضلات قلبی را هم تقویت کرده و عملکرد عروق را بهبود می‌بخشد.توجه به این نکات نه تنها در مردان بلکه در همه زنان با رسیدن به سن یائسگی از بروز بسیاری از مشکلات قلبی و سکته مغزی می‌کاهد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
آقایان نیز یائسه می شوند!؟
گیاه سودمند در درمان گرگرفتگی زنان
ورزش علائم یائسگی را کاهش می دهد
تکنیکهایی برای دوران مختلف زندگی زنان
مشکل و بیماری 70 درصد زنان؟!