علی رغم اینکه خیلی ها تصور می کنند لاغر شدن سخت است اما تنها با تغییراتی جالب در شیوه زندگی می‌توان لاغر شد. چه تغییراتی ؟
 

 میتوان با کاهش وزن تدریجی به وزن دلخواه دست پیدا کرد و همچنان وزن ایدهال را حفظ کرد. کاهش وزن سریع نه تنها برای سلامت مضر است بلکه به سرعت فرد به وزن اولیه و چاقی بی میگردد. برای یک کاهش وزن موفق، مصرف کالری کمتر، مهمترین عامل است

از پزشک خود در مورد مقدار کالری مصرفی روزانه مشورت بخواهید، به یاد داشته باشید که رژیم‌هایی با کاهش شدید کالری برای کاهش وزن توصیه نمی‌شوند، زیرا علاوه بر کاهش کالری باعث کاهش مواد مغذی مورد نیاز بدن شده و برای افراد مشکلاتی ایجاد می‌کنند.
بعضی غذاها حاوی انرژی زیادی هستند مثل مواد غذایی چرب که حتی مقدار کم آنها انرژی زیادی را وارد بدن شما می‌کند ولی در مقابل غذاهایی با محتوای کم انرژی مثل سبزی‌ها و بعضی از میوه‌ها را شما می‌توانید در حجم‌های زیاد مصرف کنید بدون اینکه انرژی زیادی وارد بدن شما بشود

برای مثال: انرژی نهفته در حجم یک قاشق غذاخوری کره معادل با حجم  فنجان برگ کاهو می‌باشد.

به نظر شما کدام یک در شما احساس سیری بیشتری ایجاد می‌کند؟
پس غذای کم‌انرژی را برای رژیم غذایی خود انتخاب کنید. مصرف شیرینی‌ها را قطع کنید انواع شیرینی‌ها، شکلات، آب‌نبات، کیک، کلوچه، نان‌های روغنی را از رژیم‌غذایی خود حذف کنید ولی مصرف بعضی از بیسکوییت‌های کم‌انرژی مثل انواع ویفر و یا استفاده از شربت‌های با قند کم ایرادی ندارد.
کاهش چربی در رژیم غذایی به یاد داشته باشید چون چربی در وزن برابر با پروتئین و یا کربوهیدرات، دو برابر تولید انرژی می‌کند، پس برای کاهش مصرف انرژی کاهش چربی غذا یک گام اساسی است. غذاهای حاوی چربی زیاد مثل گوشت قرمز چربی‌دار، لبنیات پرچرب انواع روغن‌ها (روغن حیوانی، ذرت و...) مارگارین، کره، مایونز، انواع نان روغنی، و غذاهای آماده (Fast Food) باید مصرف محدودی داشته باشد.
در افراد چاق به علت افزایش فشار وارد بر مفاصل این افراد (خصوصا مفاصل زانو، ران و مهره‌های پایین کمری) غضروف مفصلی این افراد تخریب شده و باعث ایجاد درد مفاصل و سفتی آنها می‌شود.

غذاهای طبیعی و سالم غذاهای طبیعی و سالم شامل:
سبزی‌ها، میوه‌ها، غلات، حبوبات، ماهی، لبنیات کم‌چربی و گوشت بدون چربی می‌باشند. پس سعی کنید با غذاها و ترکیبات مختلفی که ذکر شد، خود را به طرف کاهش وزن سوق دهید و از غذاهای ناسالم و پرانرژی پرهیز کنید.
کربوهیدرات‌های سالم و خوب را مصرف کنیدمتخصصان تغذیه بر این باورند که به طور کلی 45 تا 65 درصد کالری مورد نیاز فرد در طول روز باید از کربوهیدرات تامین شود ولی باید از کربوهیدرات‌های ساده که بدن برای تامین انرژی از آنها زحمتی به خرج نمی‌دهد مثل: شکر، قند و سایر شیرین ‌کننده کمتر استفاده کرد و به عوض برای تامین کربوهیدرات بدن از انواع کربوهیدرات‌های با ساختمان پیچیده و پرفیبر مثل انواع نان و ماکارونی که از آرد (آرد سبوس‌دار) درست شده و یا سایر غلات مثل جو استفاده کرد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
بدون کوچکترین سختی لاغر شوید؟!
میوه را در این ساعت بخورید تا لاغر شوید؟!
اثر شگفت انگیز این لبنیات در لاغری!!
راز لاغری ستارگان هالیوود
چگونه بدون رژیم، لاغر شویم؟