با افزایش سن درجاتی از آرتروز همه افراد را تهدید می‌کند. اما نوع و رویه زندگی هم در ایجاد و کندی روند پیشرفت آرتروز نقش مهمی دارد. رعایت این 7 نکته باعث می‌شود مفاصل کمی دیرتر دچار آرتروز شوند.

 

1- خود را کمی سبک کنید.
افزایش وزن باعث افزایش آرتروز و دردهای مفصلی می‌شود بنابراین با کاهش دادن فشار را روی مفاصل کاهش دهید. با کاستن از وزن اضافی مفاصل زانو، ران بار کمتری را تحمل می‌کنند و دیرتر دچار فرسایش می‌شوند.

2- رژیمی برای تسکین آرتروز سعی کنید در انتخاب غذا کمی بیشتر دقت کنید و حوصله به خرج دهید. رژیم غذایی سرشار از غلات و حبوبات سبزی‌ها و میوه‌های تازه و ماهی و رژیمی بدون چربی‌های جامد و قند به حفظ سلامت مفاصل شما کمک می‌کند.
3- ورزش کنید.
اما از نوع ملایم انجام ورزش‌هایی که فشار زیاد به مفاصل وارد نکند می‌توانند سبب کشیدگی عضلات اطراف مفاصل شود و به حفظ سلامت مفاصل کمک کند. ورزش کردن باعث رها شدن اندورفین به بدن می‌شود و افسردگی را کاهش داده و باعث می‌شود شما احساس بهتری داشته باشید.
 
4- مفاصل را در ورزش شرکت دهید.
گاهی اوقات ما تمایل داریم که فقط برخی از اندام‌های‌مان را ورزش دهیم اما لازم است که مفاصل بدن را هم در طیف کوچکی تحرک دهیم. اگر مفاصل شما سخت و دردناک است اول با یک ارتوپد مشورت کنید و سپس از او در مورد ورزش‌های خاص مفصلی سوال کنید.
5- نشستن صحیح را بیاموزید.
داشتن وضعیت صحیح هنگام نشستن به حفظ سلامت کمر و مفاصل شما کمک شایانی می‌کند. تغییر وضعیت بدن و جابه‌جایی برای بدن باید به نحو صحیح صورت گیرد.
6- اتاق راحت داشته باشید.
رختخواب و مبلمان خانه شما نباید موجب ناراحتی شما شود رختخواب شما باید کاملا طبی بوده و صندلی مخصوص‌تان باید محلی برای قرار دادن پاهای‌تان داشته باشد.
7- هنگام بلند شدن مراقب باشید برای کاهش فشار روی مفاصل کوچک هنگام بلند شدن از مفاصل بزرگ کمک بگیرید. از بلند کردن کیف و چمدان سنگین خودداری کنید و سعی کنید به جای حمل کیف از کوله استفاه کنید. به جای نگه داشتن وسایل خود با انگشتان بیشتر از کف دست خود کمک بگیرید.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com
 
مطالب پیشنهادی :
سرکه ای خاص جهت کاهش دردهای مفصلی
قولنج شکستن،قدغن!!
چگونه درد را کنترل کنیم؟
رژيم غذايی ضد آرتروز
توانبخشی درآسیبهای مفصلی